ین ژاپن در برابر دلار آمریکا پیش از NFP آمریکا به بالاترین حد دو هفته اخیر رسیده است

ین ژاپن در برابر دلار آمریکا پیش از NFP آمریکا به بالاترین حد دو هفته اخیر رسیده است

  • ین ژاپن روز جمعه برای دومین روز متوالی در برابر دلار آمریکا تقویت شد.
  • خلق و خوی ریسک، همراه با ترس از مداخله، تقاضا برای ین پناهگاه امن را افزایش می دهد.
  • عدم قطعیت کاهش نرخ فدرال رزرو دلار را تضعیف می کند و به سقوط USD/JPY کمک می کند.
  • معامله‌گران اکنون به دنبال انتشار داده‌های مشاغل ایالات متحده (NFP) برای انگیزه‌های معنادار هستند.

ین ژاپن (JPY) در روز جمعه برای دومین روز متوالی در برابر همتای آمریکایی خود بالاتر رفت و در طول جلسه آسیایی به بالاترین رقم دو هفته اخیر جهش کرد. نگرانی‌ها از گسترش جنگ اسرائیل و حماس به ایران و جرقه درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، همراه با اظهارات جنگ طلبانه مقامات فدرال رزرو (فدرال رزرو)، اشتهای سرمایه‌گذاران را برای داشتن دارایی‌های پرریسک‌تر کاهش می‌دهد. این منجر به رکود یک شبه در بازارهای سهام ایالات متحده شد و برخی جریانات بهشتی را به سمت ین سوق داد.

در همین حال، سرمایه گذاران در بحبوحه احتمال مداخله مقامات ژاپنی برای تقویت پول داخلی در حالت آماده باش هستند. علاوه بر این، کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، احتمال افزایش نرخ بهره را در صورتی که حرکات ین بر تورم و دستمزدها تأثیر بگذارد، نشان داد، که به نظر می رسد عامل دیگری برای حمایت از ین است. از سوی دیگر، دلار آمریکا (USD)، تلاش می‌کند تا از جهش یک شبه از پایین‌ترین سطح دو هفته‌ای سرمایه‌گذاری کند و به لحن پیشنهادی پیرامون جفت USD/JPY کمک می‌کند.

با این حال، باید دید که آیا صعودهای ین می توانند بر روی شتاب حرکت کنند یا تصمیم بگیرند که قبل از انتشار جزئیات مهم اشتغال ماهانه ایالات متحده بعداً در طول جلسه آمریکای شمالی، در حاشیه منتظر بمانند. گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی معروف (NFP) برای سرنخ هایی در مورد مسیر کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این به نوبه خود نقش کلیدی در تأثیرگذاری بر پویایی کوتاه مدت قیمت دلار و تعیین مرحله بعدی حرکت جهت دار برای جفت USD/JPY خواهد داشت.

حرکت‌های بازار دیلی دایجست: ین ژاپن از افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی، سیگنال‌های جنگ‌طلب BoJ تقویت می‌شود.

  • ایران متعهد شده است که در برابر حمله اسرائیل به سفارت خود در سوریه، انتقام‌جویی کند و خطر تشدید بیشتر تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و افزایش ین ژاپن را افزایش دهد.
  • گزارش ها حاکی از آن است که کازوئو اوئدا، رئیس بانک ژاپن روز جمعه گفت که بانک مرکزی می تواند با سیاست های پولی واکنش نشان دهد، در صورتی که حرکت های FX بر چرخه دستمزد-تورم تأثیر بگذارد به گونه ای که نادیده گرفتن آن دشوار است.
  • اوئدا اضافه کرد که شانس دستیابی پایدار و باثبات به هدف تورم 2 درصدی BoJ در چشم است و احتمالاً همچنان افزایش می یابد زیرا افزایش دستمزد امسال در مذاکرات دستمزد سالانه می تواند قیمت ها را افزایش دهد.
  • تاتسو یامازاکی، مقام ارشد سابق ارز ژاپن روز پنجشنبه گفت که اگر ین از محدوده خارج شود و به بیش از 152 در هر دلار تضعیف شود، مقامات احتمالاً در بازار ارز مداخله خواهند کرد.
  • شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی ژاپن، بار دیگر تاکید کرد که با احساس فوریت بالا، حرکت ارزهای خارجی را از نزدیک زیر نظر دارد و هیچ گزینه ای را برای مقابله با نوسانات بیش از حد FX رد نمی کند.
  • داده‌های منتشر شده در اوایل امروز نشان داد که هزینه‌های خانوارهای ژاپنی در ماه فوریه نسبت به سال قبل 0.5 درصد کاهش یافته است که برای دوازدهمین ماه متوالی کاهش یافته است، اگرچه بهتر از برآوردها برای کاهش 3.0 درصدی است.
  • وزارت کار ایالات متحده روز پنجشنبه گزارش داد که تعداد آمریکایی‌هایی که برای بیمه بیکاری درخواست داده‌اند در هفته منتهی به 30 مارس به 221 هزار نفر در مقابل 214 هزار نفر افزایش یافته است.
  • این به نشانه هایی از سرد شدن در بازار کار اشاره کرد و انتظارات بازار را تقویت کرد که فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره در ژوئن خواهد کرد و دلار آمریکا را به پایین ترین حد دو هفته ای خواهد کشاند.
  • در همین حال، نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس، گفت که او در سال جاری دو کاهش نرخ بهره را مداد کرد و اگر تورم همچنان به سمت پایین حرکت کند، ممکن است کاهش نرخ مورد نیاز نباشد.
  • توماس بارکین، رئیس فدرال رزرو ریچموند، با افزودن به این موارد، خاطرنشان کرد که وقتی مشخص شد پیشرفت تورم پایدار خواهد بود و به طور گسترده‌تری در اقتصاد اعمال می‌شود، آماده کاهش نرخ بهره است.
  • چشم انداز تندرو باعث می شود بازدهی اوراق خزانه داری ایالات متحده را بالا نگه دارد، که به دلار اجازه داد تا بهبودی دیرهنگام داشته باشد، اگرچه این حرکت به سرعت در جلسه آسیایی روز جمعه کمرنگ شد.
  • سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شغلی ماهانه ایالات متحده هستند که با دقت تماشا می‌شوند، که عموماً به عنوان گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) شناخته می‌شود، تا سرنخ‌هایی در مورد مسیر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو و برخی انگیزه‌های معنادار داشته باشند.

تحلیل فنی: USD/JPY زیر 151.00 آسیب پذیر به نظر می رسد، شکست دامنه معاملات کوتاه مدت وارد عمل می شود

از منظر فنی، شکست متقاعد کننده و پذیرش زیر علامت 151.00 می تواند به عنوان شکست در یک محدوده معاملاتی کوتاه مدت تلقی شود. با این اوصاف، نوسانگرهای نمودار روزانه – با وجود از دست دادن کشش – همچنان در محدوده مثبت باقی می مانند. از این رو، هر اسلاید بعدی به احتمال زیاد حمایت مناسبی در نزدیکی منطقه 150.25 پیدا می کند. علامت روانی 150.00 از نزدیک دنبال می شود، که اگر قاطعانه شکسته شود، به عنوان یک محرک جدید برای معامله گران نزولی در نظر گرفته می شود و جفت USD/JPY را به سمت منطقه 149.35-149.30 در مسیر تا مرز 149.00 می کشاند.

از طرف دیگر، منطقه 151.30-151.35 اکنون به عنوان یک مانع فوری جلوتر از منطقه 151.70 و بالاترین سطح چند دهه، نزدیک به مرز 152.00 عمل می کند. دومی نشان دهنده سطح مداخله احتمالی است و باید به عنوان یک مانع قوی در کوتاه مدت عمل کند. با این حال، یک قدرت پایدار فراتر از آن، ممکن است یک دوره جدید حرکت کوتاه مدت را آغاز کند و جفت USD/JPY را به سمت رقم دور 153.00 برساند.

سوالات متداول ین ژاپن

ین ژاپن (JPY) یکی از ارزهای مورد معامله در جهان است. ارزش آن به طور گسترده توسط عملکرد اقتصاد ژاپن تعیین می شود، اما به طور خاص توسط سیاست بانک ژاپن، تفاوت بین بازده اوراق قرضه ژاپنی و ایالات متحده، یا احساسات ریسک در میان معامله گران، در میان عوامل دیگر.

یکی از وظایف بانک مرکزی ژاپن کنترل ارز است، بنابراین حرکت های آن برای ین کلیدی است. BoJ گاهی اوقات به طور مستقیم در بازارهای ارز مداخله می کند، به طور کلی برای کاهش ارزش ین، اگرچه اغلب به دلیل نگرانی های سیاسی شرکای تجاری اصلی خود از انجام این کار خودداری می کند. سیاست پولی فوق‌العاده سست فعلی BoJ، مبتنی بر محرک‌های کلان برای اقتصاد، باعث کاهش ارزش ین در برابر ارزهای اصلی خود شده است. این روند اخیراً به دلیل واگرایی فزاینده سیاست بین بانک مرکزی ژاپن و سایر بانک‌های مرکزی اصلی تشدید شده است، که تصمیم به افزایش شدید نرخ بهره برای مبارزه با سطوح بالای چند دهه تورم گرفته‌اند.

موضع بانک مرکزی آمریکا مبنی بر پایبندی به سیاست های پولی بسیار سست منجر به واگرایی سیاست های گسترده با سایر بانک های مرکزی، به ویژه با فدرال رزرو ایالات متحده شده است. این امر از افزایش اختلاف بین اوراق قرضه 10 ساله ایالات متحده و ژاپن حمایت می کند که به نفع دلار آمریکا در برابر ین ژاپن است.

ین ژاپن اغلب به عنوان یک سرمایه گذاری امن در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که در مواقع استرس بازار، سرمایه گذاران به دلیل اعتبار و ثبات فرضی ارز ژاپن، بیشتر احتمال دارد پول خود را به ارز ژاپن بگذارند. زمان‌های متلاطم احتمالاً ارزش ین را در برابر سایر ارزها تقویت می‌کند که سرمایه‌گذاری در آنها خطرناک‌تر است.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/japanese-yen-advances-to-over-two-week-high-against-usd-ahead-of-us-nfp-202404050159