گاز طبیعی از هر دو زاویه فنی و بنیادی با بادهای بزرگ روبرو است

گاز طبیعی از هر دو زاویه فنی و بنیادی با بادهای بزرگ روبرو است


اشتراک گذاری:

  • قیمت گاز طبیعی در هفته خونین دوباره کاهش می یابد.
  • تقاضای گاز در اروپا بیشتر کاهش می یابد زیرا تولید صنعتی در ژانویه بیش از حد انتظار کاهش یافت.
  • شاخص دلار آمریکا پس از شکست در روز سه شنبه به زیر 103.00 معامله می شود.

گاز طبیعی (XNG/USD) در روز چهارشنبه بسیار کمتر از 2.00 دلار معامله شد که کاهش شدید خود را در هفته گذشته افزایش داد. فشار فروش بیشتر و بیشتری از نقطه نظر فنی محض انباشته می شود، در حالی که عوامل ژئوپلیتیکی نیز به نفع افزایش قیمت گاز کاهش نمی یابد. داده های منتشر شده در روز چهارشنبه نشان داد که تولید صنعتی اروپا در ژانویه بیش از حد انتظار کاهش یافته است، نشانه بدی برای تقاضا در زمانی که مصرف گاز از سوی خانوارها نیز با نزدیک شدن بهار و تابستان در حال کاهش است.

در همین حال، دلار آمریکا (USD) علیرغم تلاش ناموفق برای جهش بالاتر در روز سه شنبه، به سود هفتگی خود چسبیده است. شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده (CPI)، اگرچه به وضوح ثابت می کند که تورم همچنان چسبنده است، اما برای بالا بردن شاخص دلار ایالات متحده (DXY) به طور قطعی به بالای 103.00 کافی نبود و در پایان جلسه تجاری ایالات متحده، با ریسک بیشتر عقب نشینی کرد. زمانی که گاوهای دلاری باورشان تمام شد، وضعیت منفی.

گاز طبیعی در زمان نگارش این مقاله با قیمت 1.78 دلار به ازای هر MMBtu معامله می شود.

محرکان بازار گاز طبیعی: اروپا مرد بیمار است

  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده، هر دو آرای کافی برای نامزد شدن را به دست آوردند و پس از چهار سال در ماه نوامبر یک مسابقه مجدد خواهند داشت تا ببینند چه کسی رئیس‌جمهور بعدی خواهد شد. این امر از نظر تعهدات سابق ترامپ برای مستقل شدن ایالات متحده در انرژی مهم خواهد بود.
  • قرار است صادرات گاز روسیه در تابستان امسال 13 درصد افزایش یابد، اگرچه انتظار می‌رود تحریم‌های آمریکا این پیش‌بینی را محدود کند.
  • اختلاف بین قراردادهای تابستانی و زمستانی در بازار گاز هلند، تخفیفی را برای قراردادهای تابستانی نشان می‌دهد، که باعث می‌شود اروپا برای تامین مجدد ذخایر قبل از فصل گرمایش بعدی، هزینه کمتری داشته باشد. این به معنای فشار قیمت کمتر برای خانوارهای اروپایی است.
  • خطر دم هنوز در خاورمیانه وجود دارد و هنوز هیچ پیشرفتی در مذاکرات آتش‌بس بین غزه و اسرائیل وجود ندارد.

تجزیه و تحلیل فنی گاز طبیعی: همه شاخص ها یک طرفه هستند

قیمت گاز طبیعی به میزان قابل توجهی پایین تر است، به دور از نشانگر 2.00 دلاری که در مسیر صعودی آن بسیار مهم بود. در عوض، با کاهش بیشتر میانگین‌های متحرک (SMA)، تقریباً غیرقابل انکار است که قیمت بنزین در رکود گیر کرده است و به زودی پایین‌ترین سطح سال 2024 را در 1.60 دلار آزمایش خواهد کرد. این خبر خوبی برای خانوارهایی است که قرار است از گاز ارزان تر بهره مند شوند.

در روند صعودی، ابتدا سطح کلیدی 2.00 دلار باید بازیابی شود. سطح کلیدی بعدی، نقطه محوری تاریخی 2.12 دلار است که با SMA 55 روزه در 2.13 دلار مطابقت دارد. اگر قیمت گاز در آن منطقه افزایش یابد، منطقه وسیعی با اولین سقف در خط روند نزولی قرمز نزدیک به 2.40 دلار باز می شود.

از جنبه نزولی، باز هم پایین‌ترین قیمت‌های چندساله با 1.65 دلار به عنوان اولین خط در شن و ماسه نزدیک است. پایین ترین قیمت امسال در 1.60 دلار نیز باید مورد توجه قرار گیرد. پس از چاپ پایین ترین قیمت سال، 1.53 دلار را به عنوان منطقه حمایتی بعدی زیر نظر داشته باشید.

XNG/USD (نمودار روزانه)

XNG/USD (نمودار روزانه)

سوالات متداول گاز طبیعی

پویایی عرضه و تقاضا یک عامل کلیدی مؤثر بر قیمت گاز طبیعی است و خود تحت تأثیر رشد اقتصادی جهانی، فعالیت صنعتی، رشد جمعیت، سطح تولید و موجودی‌ها قرار دارد. آب و هوا بر قیمت گاز طبیعی تأثیر می گذارد زیرا گاز بیشتری در زمستان های سرد و تابستان های گرم برای گرمایش و سرمایش استفاده می شود. رقابت از دیگر منابع انرژی بر قیمت ها تأثیر می گذارد زیرا مصرف کنندگان ممکن است به منابع ارزان تر روی آورند. رویدادهای ژئوپلیتیک عواملی هستند که نمونه آن را جنگ در اوکراین می‌دانیم. سیاست های دولت مربوط به استخراج، حمل و نقل و مسائل زیست محیطی نیز بر قیمت ها تأثیر می گذارد.

انتشار اصلی اقتصادی که بر قیمت گاز طبیعی تأثیر می گذارد، بولتن هفتگی موجودی اداره اطلاعات انرژی (EIA)، یک آژانس دولتی ایالات متحده است که داده های بازار گاز ایالات متحده را تولید می کند. بولتن EIA Gas معمولاً روز پنجشنبه در ساعت 14:30 به وقت گرینویچ، یک روز پس از انتشار بولتن هفتگی نفت توسط EIA منتشر می شود. داده های اقتصادی از مصرف کنندگان بزرگ گاز طبیعی می تواند بر عرضه و تقاضا تأثیر بگذارد که بزرگترین آنها شامل چین، آلمان و ژاپن است. گاز طبیعی عمدتاً به دلار آمریکا قیمت گذاری و معامله می شود، بنابراین انتشارات اقتصادی که بر دلار آمریکا تأثیر می گذارد نیز عواملی هستند.

دلار آمریکا ارز ذخیره جهانی است و اکثر کالاها از جمله گاز طبیعی در بازارهای بین المللی با دلار آمریکا قیمت گذاری و معامله می شوند. به این ترتیب، ارزش دلار آمریکا عاملی در قیمت گاز طبیعی است، زیرا اگر دلار تقویت شود به این معنی است که برای خرید همان حجم گاز به دلار کمتری نیاز است (قیمت کاهش می یابد) و برعکس اگر دلار تقویت شود.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/natural-gas-looks-set-for-fresh-year-to-date-lows-as-technical-indicators-point-south-202403131145