قیمت نفت پس از کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا به بالای 80 دلار رسید

قیمت نفت پس از کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا به بالای 80 دلار رسید


اشتراک گذاری:

  • نفت WTI تنها در دو روز معاملاتی نزدیک به 3 درصد افزایش یافت.
  • معامله گران نفت پس از کاهش غیرمنتظره ذخایر ایالات متحده، شاهد نتیجه گیری موقعیت صعودی هستند.
  • شاخص دلار آمریکا کمی کمتر از 103.00 معامله می شود، پیش از آمار فروش خرده فروشی و PPI ایالات متحده.

پس از آنکه داده های هفتگی نفت خام آمریکا به کاهش ذخایر اشاره کرد، قیمت نفت برای دومین روز متوالی افزایش یافت. افت اخیر غیرمنتظره بود، اگرچه معامله گران از قبل در روزهای اخیر برای یک تساوی در موقعیتی قرار داشتند که بازارها در مورد اینکه تا چه زمانی ایالات متحده می تواند این سرعت افزایش نفت را ادامه دهد، سوال می پرسیدند. به نظر می رسد اوپک و ایالات متحده در حال بازی مرغ هستند تا ببینند چه کسی اولین کسی است که بازنده خواهد بود: ایالات متحده با مشاهده کاهش قابل توجه ذخایر خود، یا اینکه اوپک مجبور خواهد شد کاهش تولید بیشتر، طولانی تر و عمیق تر اعمال کند؟

در همین حال، دلار آمریکا در آستانه انتشار اطلاعات روز پنجشنبه در سبز معامله می شود. با انتشار آمار هفتگی بیکاری، داده‌های خرده‌فروشی و قیمت تولیدکننده ایالات متحده که همگی همزمان منتشر می‌شوند، یک نوسانات می‌تواند متوجه ما شود.

هر بشکه نفت خام (WTI) 80.10 دلار و نفت برنت 84.30 دلار در هر بشکه معامله می شود.

اخبار نفت و محرک‌های بازار: کاهش ذخایر آمریکا

  • ذخایر نفت خام آمریکا در حال کاهش است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، ذخایر در هفته منتهی به 8 مارس بیش از 1.5 میلیون بشکه کاهش یافت، برخلاف انتظار افزایش. این به داده‌های موسسه نفت آمریکا (API) که روز سه‌شنبه منتشر شد، اضافه می‌کند که نشان می‌دهد در مدت مشابه ۵.۵ میلیون بشکه کاهش داشته است.
  • آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) فضایی را برای افزایش تولید اوپک تا پایان سال 2024 تحت کسری عرضه که شروع به شکل‌گیری کرده است، می‌بیند. آژانس بین‌المللی انرژی در ماه جولای به عنوان لحظه‌ای معرفی می‌شود که اوپک پلاس می‌تواند به طور کامل کاهش تولید خود را کاهش دهد.
  • ایالات متحده مذاکرات محرمانه ای با شورشیان حوثی در مورد حملات دریای سرخ داشته است.

تجزیه و تحلیل فنی نفت: صلیب طلایی در نزدیکی

وقتی صحبت از یک زاویه صرفا فنی به میان می آید، قیمت نفت می تواند وارد یک روند صعودی گسترده شود. میانگین متحرک 55 روزه (SMA) با 75.61 دلار در حال عبور از SMA 100 روزه با 75.57 دلار است. هنگامی که هر دو عنصر شروع به بالا رفتن کنند، قیمت نفت باید شاهد جریان بیشتری باشد با شرط‌بندی‌های صعودی بیشتر در فضای اختیار معامله، افزایش فاصله بین خرید و فروش و در نتیجه ایجاد نوساناتی که می‌تواند منجر به افزایش قیمت نفت تا 89.64 دلار در تابستان شود.

گاوهای نفتی همچنان به وضوح پتانسیل صعودی بیشتری را با مشاهده اسپردهای معاملات آتی نفت به نفع خود می بینند. شکست بالای 80 دلار باید روزانه بسته شود تا تغییر در احساسات تایید شود. مرحله بعدی سطح 86 دلار است. بالاتر از این، 86.90 دلار پیش از هدف قرار دادن 89.64 دلار و 93.98 دلار به‌عنوان سطوح بالا، از همین روند پیروی می‌کند.

از جنبه منفی، میانگین متحرک 100 روزه و میانگین متحرک 55 روزه (SMA) به ترتیب نزدیک به 75.57 دلار و 75.61 دلار هستند. سطح محوری نزدیک به 75.27 دلار را اضافه کنید، به نظر می رسد که جنبه نزولی بسیار محدود است و به خوبی برای مقاومت در برابر فشار فروش مجهز است.

نفت خام WTI ایالات متحده: نمودار روزانه

نفت خام WTI ایالات متحده: نمودار روزانه

سوالات متداول نفت WTI

نفت WTI نوعی نفت خام است که در بازارهای بین المللی به فروش می رسد. WTI مخفف West Texas Intermediate، یکی از سه نوع اصلی از جمله نفت برنت و دبی است. WTI همچنین به عنوان “سبک” و “شیرین” به دلیل گرانش نسبتا کم و محتوای گوگرد آن به ترتیب شناخته می شود. این روغن با کیفیت بالا در نظر گرفته می شود که به راحتی تصفیه می شود. منبع آن در ایالات متحده است و از طریق مرکز کوشینگ، که “چهارراه خط لوله جهان” در نظر گرفته می شود، توزیع می شود. این یک معیار برای بازار نفت است و قیمت WTI اغلب در رسانه ها نقل می شود.

مانند همه دارایی ها، عرضه و تقاضا محرک های کلیدی قیمت نفت WTI هستند. به این ترتیب، رشد جهانی می تواند محرک افزایش تقاضا و بالعکس برای رشد ضعیف جهانی باشد. بی‌ثباتی سیاسی، جنگ‌ها و تحریم‌ها می‌توانند عرضه را مختل کنند و بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند. تصمیمات اوپک، گروهی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت، یکی دیگر از عوامل کلیدی قیمت است. ارزش دلار آمریکا بر قیمت نفت خام WTI تأثیر می‌گذارد، زیرا نفت عمدتاً با دلار آمریکا معامله می‌شود، بنابراین دلار ضعیف‌تر می‌تواند نفت را مقرون به صرفه‌تر کند و بالعکس.

گزارش‌های هفتگی موجودی نفت منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا (API) و آژانس اطلاعات انرژی (EIA) بر قیمت نفت WTI تأثیر می‌گذارد. تغییرات در موجودی ها منعکس کننده نوسان عرضه و تقاضا است. اگر داده‌ها کاهش ذخایر را نشان دهد، می‌تواند نشان دهنده افزایش تقاضا و افزایش قیمت نفت باشد. موجودی های بالاتر می تواند منعکس کننده افزایش عرضه و کاهش قیمت ها باشد. گزارش API هر سه شنبه و EIA روز بعد منتشر می شود. نتایج آنها معمولاً مشابه است و در 75 درصد مواقع در 1٪ از یکدیگر قرار می گیرند. داده های EIA قابل اعتمادتر در نظر گرفته می شوند، زیرا این یک سازمان دولتی است.

اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) گروهی متشکل از 13 کشور تولیدکننده نفت است که مجموعاً در نشست‌های دوبار در سال، سهمیه‌های تولید را برای کشورهای عضو تعیین می‌کنند. تصمیمات آنها اغلب بر قیمت نفت WTI تأثیر می گذارد. زمانی که اوپک تصمیم به کاهش سهمیه ها می گیرد، می تواند عرضه را محدود کند و قیمت نفت را بالا ببرد. وقتی اوپک تولید را افزایش می دهد، نتیجه معکوس دارد. اوپک پلاس به گروه گسترده ای اطلاق می شود که شامل ده عضو اضافی غیراوپک می شود که قابل توجه ترین آنها روسیه است.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/oil-rallies-on-us-crude-stockpile-drawdowns-202403141130