طلا در بحبوحه ریسک و صعودی دلار آمریکا نزدیک به پایین‌ترین سطح روزانه خود باقی می‌ماند و بالاتر از سطح 2350 دلار باقی می‌ماند.

طلا در بحبوحه ریسک و صعودی دلار آمریکا نزدیک به پایین‌ترین سطح روزانه خود باقی می‌ماند و بالاتر از سطح 2350 دلار باقی می‌ماند.

  • قیمت طلا در روز دوشنبه در بحبوحه امید به تشدید بیشتر درگیری ایران و اسرائیل کاهش یافت.
  • شرط‌های کاهش نرخ فدرال رزرو همچنان به تقویت دلار ادامه می‌دهد و بیشتر به لحن پیشنهادی کمک می‌کند.
  • پس‌زمینه بنیادی احتیاط را قبل از موقعیت‌یابی برای هر حرکت کاهشی بیشتر تضمین می‌کند.

قیمت طلا (XAU/USD) لحن پیشنهادی خود را در نیمه اول جلسه اروپا حفظ می‌کند و در حال حاضر درست بالاتر از سطح 2,350 دلار یا پایین‌ترین سطح یک هفته‌ای است که اوایل این دوشنبه لمس شد. احساسات ریسک جهانی در بحبوحه نشانه هایی که نشان می دهد درگیری بین ایران و اسرائیل بدتر نخواهد شد، تقویت می شود. این امر از لحن عموماً مثبت در اطراف بازارهای سهام مشهود است، که همراه با انتظارات فدرال رزرو (فدرال رزرو) در بحبوحه تورم چسبنده، نرخ های بهره را برای مدت طولانی تری بالاتر نگه خواهد داشت، فشار نزولی بر فلز گرانبهای امن وارد می کند.

با این حال، با توجه به پذیرش فزاینده مبنی بر اینکه بانک‌های مرکزی بزرگ در اواخر سال جاری نرخ‌های بهره را کاهش خواهند داد، که به نوبه خود ممکن است به عنوان یک بادگیر برای قیمت طلا که بازدهی نداشته باشد، همچنان گریزان به نظر می‌رسد. معامله گران همچنین ممکن است ترجیح دهند قبل از قرار دادن شرط‌بندی‌های جهت‌دار جدید، منتظر انتشارات کلان کلیدی ایالات متحده در این هفته – گزارش GDP پیش‌رفته سه‌ماهه اول و شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) باشند. این امر باعث می‌شود قبل از تأیید اینکه XAU/USD بالاتر رفته است، منتظر فروش بعدی قوی باشید.

دیلی دایجست محرک‌های بازار: قیمت طلا در بحبوحه کاهش تقاضای پناهگاه امن و افزایش دلار کاهش می‌یابد.

  • ایران اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای تلافی علیه حمله موشکی اسرائیل در مقیاس محدود در روز جمعه ندارد، و این امر نگرانی‌ها در مورد تشدید بیشتر تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و تضعیف قیمت امن طلا را کاهش داد.
  • سرمایه گذاران انتظارات خود را در مورد زمان اولین کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تا سپتامبر عقب انداخته اند و همچنین شرط بندی ها را برای تعداد کاهش نرخ ها در سال 2024 به دو یا حدود 40 واحد پایه کاهش داده اند.
  • آستن گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو، روز جمعه استدلال کرد که پیشرفت در تورم ایالات متحده در سال جاری متوقف شده است و منطقی است که قبل از برداشتن یک گام سیاسی، منتظر شفافیت بیشتر در مورد چشم انداز تورم باشیم.
  • بازدهی اوراق قرضه 10 ساله دولت ایالات متحده در نزدیکی یک اوج چند ماهه است که به نوبه خود به عنوان باد دمی برای دلار آمریکا عمل می کند و فشار بیشتری را بر فلز زرد غیر بازده وارد می کند.
  • نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهانی از چشم‌انداز کاهش همزمان نرخ بهره توسط اکثر بانک‌های مرکزی بزرگ در نیمه دوم سال جاری حمایت می‌کند، که به نوبه خود می‌تواند از XAU/USD حمایت کند.
  • معامله‌گران همچنین ممکن است منتظر انتشار نسخه‌های PMI جهانی فلش، گزارش GDP سه‌ماهه اول ایالات متحده و شاخص قیمت مصرف شخصی (PCE) در این هفته باشند.

تحلیل فنی: قیمت طلا در محدوده معاملاتی آشنا باقی می ماند، پتانسیل نزولی محدود به نظر می رسد

از منظر فنی، حرکت قیمت محدود به محدوده که در یک هفته گذشته شاهد بودیم، تشکیل یک مستطیل در نمودارهای کوتاه مدت است. در برابر پس‌زمینه رالی انفجاری اخیر، این ممکن است همچنان به عنوان مرحله تثبیت صعودی طبقه‌بندی شود. علاوه بر این، نوسانگرهای نمودار روزانه از قلمروی بیش از حد خرید کاسته شده اند و نشان می دهند که مسیر کمترین مقاومت برای قیمت طلا به سمت صعود است. با این اوصاف، گاوها ممکن است منتظر قدرت پایدار و پذیرش بالای 2400 دلار باشند – که نشان دهنده انتهای بالای محدوده معاملاتی است – قبل از اینکه برای هر گونه سود بیشتر موقعیت یابی کنند.

از طرف دیگر، مرز پایینی محدوده فوق، در حدود 2364-2363 دلار، احتمالاً از نزولی فوری محافظت می کند و به عنوان یک نقطه محوری کلیدی عمل می کند. یک شکست متقاعد کننده در زیر ممکن است باعث فروش فنی شود و قیمت طلا را به منطقه 2,325-2,322 دلار در مسیر رسیدن به رقم دور 2,300 دلار بکشاند.

سوالات متداول طلا

طلا نقش کلیدی در تاریخ بشر ایفا کرده است زیرا به طور گسترده ای به عنوان ذخیره ارزش و وسیله مبادله مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر، جدا از درخشش و استفاده از آن برای جواهرات، فلز گرانبها به طور گسترده ای به عنوان یک دارایی امن در نظر گرفته می شود، به این معنی که در زمان های آشفته سرمایه گذاری خوبی محسوب می شود. طلا همچنین به طور گسترده ای به عنوان پوششی در برابر تورم و ارزهای در حال کاهش ارزش تلقی می شود زیرا به هیچ ناشر یا دولت خاصی متکی نیست.

بانک های مرکزی بزرگترین دارندگان طلا هستند. بانک‌های مرکزی با هدف حمایت از ارزهای خود در زمان‌های آشفته، تمایل دارند ذخایر خود را متنوع کنند و طلا بخرند تا قدرت درک شده اقتصاد و ارز را بهبود بخشند. ذخایر بالای طلا می تواند منبع اعتمادی برای پرداخت بدهی یک کشور باشد. بر اساس داده های شورای جهانی طلا، بانک های مرکزی در سال 2022، 1136 تن طلا به ارزش حدود 70 میلیارد دلار به ذخایر خود اضافه کردند. این بالاترین خرید سالانه از زمان شروع ثبت است. بانک های مرکزی از اقتصادهای نوظهور مانند چین، هند و ترکیه به سرعت ذخایر طلای خود را افزایش می دهند.

طلا همبستگی معکوس با دلار آمریکا و خزانه‌داری آمریکا دارد که هم دارایی‌های ذخیره اصلی و هم دارایی امن هستند. وقتی ارزش دلار کاهش می‌یابد، طلا تمایل به افزایش پیدا می‌کند و به سرمایه‌گذاران و بانک‌های مرکزی امکان می‌دهد تا دارایی‌های خود را در زمان‌های آشفته متنوع کنند. طلا همچنین با دارایی های ریسک همبستگی معکوس دارد. افزایش در بازار سهام تمایل به تضعیف قیمت طلا دارد، در حالی که فروش در بازارهای پرریسک به نفع فلز گرانبها است.

قیمت می تواند به دلیل طیف گسترده ای از عوامل تغییر کند. بی ثباتی ژئوپلیتیکی یا ترس از رکود عمیق می تواند به سرعت باعث افزایش قیمت طلا به دلیل وضعیت امن آن شود. به عنوان یک دارایی بدون بازده، طلا با نرخ های بهره پایین تر افزایش می یابد، در حالی که هزینه بالاتر پول معمولاً بر فلز زرد تاثیر می گذارد. با این حال، بیشتر حرکات به نحوه رفتار دلار آمریکا (USD) بستگی دارد زیرا دارایی به دلار (XAU/USD) قیمت گذاری می شود. یک دلار قوی تمایل به کنترل قیمت طلا دارد، در حالی که دلار ضعیف تر احتمالاً قیمت طلا را بالا می برد.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/gold-price-trades-with-modest-losses-below-2-400-mark-downside-seems-limited-202404220440