ین ژاپن تا 157.00 در مقابل دلار افزایش می یابد

ین ژاپن تا 157.00 در مقابل دلار افزایش می یابد

  • پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا، ین ژاپن در کل تضعیف شد.
  • افزایش کوتاه مدت در ین ممکن است گواهی بر تلاش مقامات ژاپنی برای مداخله باشد.
  • شاخص قیمت PCE ایالات متحده تورم بالاتر از حد انتظار را نشان می دهد، اما تأثیر چندانی بر USD/JPY که تقریباً به 157.00 می رسد، ندارد.

ین ژاپن (JPY) در روز جمعه پس از اینکه بانک ژاپن (BoJ) تصمیم گرفت تنظیمات سیاست را بدون تغییر بگذارد و داده های ایالات متحده همچنان تورم رو به افزایش در ایالات متحده را نشان می دهد، به پایین ترین حد چند دهه اخیر یعنی 156.99 در برابر همتای آمریکایی خود سقوط کرد.

ین نتوانست از اظهارات کازوئو اوئدا، فرماندار BoJ در کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه مهلت بگیرد. علیرغم آنچه که به نظر می رسد یک تلاش مداخله ای در صبح جمعه است، ین فقط به طور موقت بهبود یافت و یک سوگیری شدید فروش باقی مانده است. چشم انداز نرخ نامطمئن BoJ، نشانه هایی از کاهش تورم در ژاپن، و لحن کلی مثبت در اطراف بازارهای سهام، عوامل کلیدی تضعیف ین امن هستند.

جدای از این، انتظارات مبنی بر اینکه اختلاف نرخ بهره بین ژاپن و ایالات متحده (ایالات متحده) برای مدتی گسترده باقی بماند، نشان می دهد که مسیر کمترین مقاومت برای ین به سمت نزول است. در همین حال، دلار آمریکا (USD) خریداران تازه‌ای را جذب می‌کند و بخشی از کاهش تولید ناخالص داخلی ضعیف‌تر آمریکا در روز گذشته را که الهام‌گرفته از تولید ناخالص داخلی آمریکا بود، به پایین‌ترین حد دو هفته‌ای در میان شرط‌بندی‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو (فدرال رزرو) نرخ‌ها را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه می‌دارد، معکوس کرد.

USD/JPY پس از داده های اصلی PCE ایالات متحده به افزایش خود ادامه می دهد

USD/JPY پس از انتشار شاخص قیمت اصلی هزینه های مصرف شخصی (PCE) در ماه مارس، که شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو ایالات متحده (Fed) است، به افزایش خود ادامه داد.

بر اساس گزارش دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA)، در زمانی که تحلیلگران انتظار داشتند که میزان 2.6 درصد از 2.8 درصد قبلی، بالاتر از حد انتظار باشد، 2.8 درصد در سال بود. در ماه، core PCE 0.3% مطابق با انتظارات و مشابه قبلی افزایش یافت.

این داده ها فقط احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر را از 59 درصد در صبح جمعه قبل از رویداد به 60 درصد پس از آن تغییر داد.

سایر داده‌های گزارش PCE نشان می‌دهد که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی به 2.7 درصد رسیده است، بیش از برآوردهای 2.6 درصدی و خوانش قبلی 2.5 درصد. در ماه، PCE همانطور که انتظار می‌رفت 0.3% افزایش یافت و مشابه قبلی بود.

درآمد شخصی طبق پیش‌بینی 0.5 درصد و هزینه‌های شخصی 0.8 درصد افزایش یافت که از تخمین‌ها 0.6 درصد و همان 0.8 درصد قبلی بود.

دیلی دایجست محرک‌های بازار: ین ژاپن همچنان به از دست دادن جایگاه خود ادامه می‌دهد زیرا به نظر می‌رسد گاوها تحت تأثیر چشم‌انداز سیاست بانک مرکزی آمریکا قرار نگرفته‌اند.

  • داده های دولت در روز جمعه نشان داد که تورم مصرف کننده در توکیو در ماه آوریل به شدت کاهش یافته است که همراه با تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای حفظ وضعیت موجود، ین ژاپن را تضعیف می کند.
  • شاخص قیمت مصرف کننده توکیو (CPI) در ماه آوریل 1.8 درصد افزایش یافت، در حالی که CPI اصلی (غذاهای تازه، انرژی سابق) 1.8 درصد در سال در طول ماه گزارش شده افزایش یافت، هر دو برآورد اجماع وجود نداشت.
  • شاخص CPI اصلی که هم قیمت غذای تازه و هم قیمت انرژی را در نظر نمی‌گیرد و توسط BoJ به‌عنوان سنج تورم زیربنایی به دقت زیر نظر گرفته می‌شود، برای اولین بار از سپتامبر 2022 به زیر هدف 2 درصد رسید.
  • بانک مرکزی ژاپن، همانطور که به طور گسترده پیش بینی می شد، نرخ بهره کوتاه مدت خود را بدون تغییر در 0 تا 0.10 درصد قرار داد و انتظار دارد شرایط پولی تسهیل کننده فعلا ادامه یابد.
  • در همین حال، BoJ پیش بینی رشد اقتصادی خود را برای سال مالی 2024 به 0.8٪ از 1.2٪ تخمین زده شده قبلی کاهش داد، در حالی که CPI مواد غذایی تازه برای سال مالی 2024 در مقایسه با 2.4٪ قبل از آن 2.8٪ بود.
  • در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست، کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی آمریکا اشاره کرد که احتمال ضعف طولانی مدت ین صفر نیست و دستیابی به هدف تورم 2 درصد بسیار نزدیک است.
  • وزارت بازرگانی ایالات متحده روز پنجشنبه گزارش داد که بزرگترین اقتصاد جهان با نرخ سالانه 1.6 درصد در دوره ژانویه تا مارس رشد کرده است که ضعیف ترین نرخ رشد از اواسط سال 2022 است.
  • این به کاهش قابل توجه شتاب در آغاز سال 2024 اشاره کرد، اگرچه با افزایش تورم اساسی جبران شد، که این شرط را مجدداً تأیید کرد که فدرال رزرو نرخ‌ها را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه خواهد داشت.
  • گزارش Jiji نشان داد که BoJ ممکن است اوراق قرضه کمتری بخرد، و بازده اوراق قرضه پنج ساله ژاپن را به بالاترین سطح از آوریل 2011 برساند، اگرچه کمک چندانی به افزایش معنی دار ین نمی کند.
  • وزیر دارایی ژاپن شونیچی سوزوکی بار دیگر تاکید کرد که از نزدیک نوسانات FX را زیر نظر دارد و برای برداشتن گام های کامل در مورد ارز آماده خواهد شد، هرچند از اظهار نظر در مورد جزئیات این سیاست خودداری کرد. به نظر می‌رسد نشانه‌های چند ساعت اخیر تلاش‌ها برای تقویت ین با بازگشت USD/JPY به بالاترین سطح خود شکست خورده است.

تحلیل فنی: USD/JPY نیاز به توقف و تثبیت قبل از مرحله بعدی در میان RSI بسیار بیش از حد خرید دارد.

از منظر فنی، حرکت فراتر از علامت 156.00 می تواند به عنوان یک محرک تازه برای معامله گران صعودی تلقی شود و از چشم انداز سودهای بیشتر حمایت کند. با این حال، شاخص قدرت نسبی بسیار بیش از حد خرید (RSI) در نمودار روزانه باعث می شود قبل از قرار گرفتن در مرحله بعدی یک حرکت مثبت، منتظر برخی تثبیت های کوتاه مدت یا عقب نشینی متوسط ​​باشیم.

در همین حال، به نظر می رسد هر کاهش اصلاحی زیر سطح 156.00 اکنون حمایت مناسبی در نزدیکی منطقه 155.35-155.30 پیدا کند. پس از آن، علامت روانشناختی 155.00 و نقطه شکست مقاومت در محدوده معاملاتی کوتاه مدت، در اطراف منطقه 154.70 قرار می گیرد. شکست به زیر دومی این پتانسیل را دارد که جفت USD/JPY را به رقم دور 154.00 در مسیر تا نوسان پایین جمعه گذشته، در اطراف منطقه 153.60-153.55 بکشاند.

(این داستان در 26 آوریل در ساعت 14:50 به وقت گرینویچ تصحیح شد تا بگوید جفت USD به 157.00 رسیده است نه 167.00)

سوالات متداول ین ژاپن

ین ژاپن (JPY) یکی از ارزهای مورد معامله در جهان است. ارزش آن به طور گسترده توسط عملکرد اقتصاد ژاپن تعیین می شود، اما به طور خاص توسط سیاست بانک ژاپن، تفاوت بین بازده اوراق قرضه ژاپنی و ایالات متحده، یا احساسات ریسک در میان معامله گران، در میان عوامل دیگر.

یکی از وظایف بانک ژاپن کنترل ارز است، بنابراین حرکت های آن برای ین کلیدی است. BoJ گاهی اوقات به طور مستقیم در بازارهای ارز مداخله می کند، به طور کلی برای کاهش ارزش ین، اگرچه اغلب به دلیل نگرانی های سیاسی شرکای تجاری اصلی خود از انجام این کار خودداری می کند. سیاست پولی فوق‌العاده سست فعلی BoJ، مبتنی بر محرک‌های عظیم برای اقتصاد، باعث شده است ارزش ین در برابر ارزهای اصلی خود کاهش یابد. این روند اخیراً به دلیل واگرایی فزاینده سیاست بین بانک مرکزی ژاپن و سایر بانک‌های مرکزی اصلی تشدید شده است، که تصمیم گرفته‌اند برای مبارزه با سطوح بالای تورم طی دهه‌ها، نرخ‌های بهره را به شدت افزایش دهند.

موضع بانک مرکزی آمریکا مبنی بر پایبندی به سیاست های پولی بسیار سست منجر به واگرایی گسترده سیاست ها با سایر بانک های مرکزی، به ویژه با فدرال رزرو آمریکا شده است. این امر از افزایش اختلاف بین اوراق قرضه 10 ساله ایالات متحده و ژاپن حمایت می کند که به نفع دلار آمریکا در برابر ین ژاپن است.

ین ژاپن اغلب به عنوان یک سرمایه گذاری امن در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که در مواقع استرس بازار، سرمایه گذاران به دلیل قابل اعتماد بودن و ثبات فرضی آن، احتمال بیشتری دارد که پول خود را در ارز ژاپن قرار دهند. زمان‌های آشفته احتمالاً ارزش ین را در برابر سایر ارزها تقویت می‌کند که سرمایه‌گذاری در آنها خطرناک‌تر است.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/japanese-yen-hangs-near-multi-decade-low-against-usd-ahead-of-boj-policy-decision-202404260147