یورو/دلار آمریکا با پایین آمدن داده های ایالات متحده افزایش می یابد

یورو/دلار آمریکا با پایین آمدن داده های ایالات متحده افزایش می یابد

  • EUR/USD بازیابی خود را تمدید می کند زیرا داده های ترکیبی ایالات متحده بر دلار آمریکا سنگینی می کند.
  • به گفته تحلیلگران Commerzbank، دلار آمریکا ممکن است در حال حاضر “قیمت زیادی داشته باشد”.
  • روند کوتاه مدت اکنون می تواند در نمودار 4 ساعته صعودی باشد.

یورو/دلار آمریکا در روز پنج‌شنبه افزایش یافت و اکنون به بالای 1.0700 ادامه می‌دهد، زیرا به بهبود سخت خود از پایین‌ترین سطح آوریل 1.0601 ادامه می‌دهد. داده‌های مختلط اخیر ایالات متحده تصویر اقتصاد ایالات متحده را مخدوش کرده و برتری دلار آمریکا (USD) را تضعیف کرده است، در حالی که یورو (EUR) بر روی داده‌های قوی بخش خدمات ثابت نگه داشته است.

EUR/USD با ترکیب داده های ایالات متحده افزایش می یابد

EUR/USD روز سه‌شنبه پس از آن که داده‌های اولیه PMI ایالات متحده در ماه آوریل نشان داد کاهش غیرمنتظره‌ای در فعالیت‌های تجاری وجود دارد، شروع به احیای خود کرد، که نشان می‌دهد اقتصاد شروع به احساس بار نرخ‌های بهره بالاتر کرده است.

روز چهارشنبه، اداره سرشماری ایالات متحده فاش کرد که سفارشات کالاهای بادوام در ایالات متحده در ماه مارس 2.6 درصد افزایش یافته است، در حالی که قبلا 0.7 درصد افزایش یافته بود، و بیش از برآوردهای 2.5 درصد بود. کالاهای اصلی، بدون حمل و نقل، 0.2 درصد افزایش یافتند که نسبت به افزایش 0.1 درصدی فوریه بهبود یافته است، اما کمتر از 0.3 درصد پیش بینی شده بود.

در حالی که داده کالاهای بادوام مثبت بود، اما نتوانست USD را جابجا کند. این می تواند به این دلیل باشد که به عنوان یک سریال بی ثبات در نظر گرفته می شود یا همانطور که برخی اکنون فکر می کنند، به این دلیل است که مقدار زیادی از قبل به دلار قیمت گذاری شده است و حساسیت آن را نسبت به داده های مثبت کمتر می کند.

“بسیاری از قیمت ها در حال حاضر به دلار است” – Commerzbank

به گفته تحلیلگران Commerzbank، بهبود EUR/USD ممکن است به دلیل افزایش قیمت دلار آمریکا باشد، به ویژه تغییر شدید انتظارات بازار در مورد روند آینده نرخ های بهره.

از آنجایی که بازارهای نشست ماه مارس فدرال رزرو (فدرال رزرو) به طور مداوم تاریخی را که احتمالاً فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره خواهد کرد به عقب انداخته است – نرخ های بهره بالاتر جریان سرمایه خارجی بیشتری را جذب می کند و بنابراین برای دلار آمریکا مثبت است.

به گفته Antje Praefcke، تحلیلگر FX در Commerzbank، این تنظیم مجدد مسیر آینده نرخ های بهره اکنون کاملاً قیمت گذاری شده است و در غیاب کاتالیزورهای بیشتر، دلار را بیشتر در برابر «اخبار بد» آسیب پذیر می کند تا «خبر خوب».

به نظر من، واکنش بازار (کاهش دلار در این هفته) نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت‌های زیادی به دلار داده شده است، مانند فرود نرم اقتصاد یا فدرال رزرو که فقط دیرتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، نرخ بهره کلیدی را کاهش می‌دهد. پرافکه می گوید.

دلار آمریکا با «قیمت بسیار زیاد» به همین دلیل است که نسبت به داده‌های ضعیف PMI آمریکا در روز سه‌شنبه واکنش بیشتری نسبت به داده‌های مثبت سفارش کالاهای بادوام ایالات متحده در روز چهارشنبه نشان داد.

بهره مندی دلار از حقایق و ارقامی که زیربنای این انتظار هستند (تأخیر در کاهش نرخ در آینده) به طور فزاینده ای دشوار می شود. برعکس، زمانی که بازار نسبت به انتظارات فعلی خود در مواجهه با داده های نه چندان خوب تردید دارد، واکنش حساس نشان می دهد. این تحلیلگر می افزاید: دلار به تدریج در حال تمام شدن است، اگرچه در حال حاضر محبوب ترین ارز بدون مناقشه است و احتمالاً همینطور باقی خواهد ماند.

EUR/USD به دلیل اثر بخش خدمات افزایش می یابد

در همین حال، یورو (EUR)، زمانی که داده های PMI قوی خدمات، انتظارات تورمی بخش خدمات را افزایش می دهد، تثبیت می شود. این امر به طور بالقوه در بانک مرکزی اروپا (ECB) حاکم است زیرا با کاهش نرخ های بهره پیش می رود.

به گفته لوئیس دو گیندوس، معاون بانک مرکزی اروپا، اگرچه کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن احتمالاً هنوز یک “واقعیت انجام شده” است، اما همکار او در بانک مرکزی اروپا، یواخیم ناگل، رئیس بوندس بانک، روز چهارشنبه محتاط تر بود.

ناگل گفت: «تورم خدمات بالا باقی می‌ماند که ناشی از ادامه رشد شدید دستمزدها است» و تا زمانی که تورم به شکلی پایدار کاهش نیابد، نمی‌توانست «به یک مسیر نرخ مشخص از قبل متعهد شود».

تجزیه و تحلیل فنی: EUR/USD از محدوده کوتاه مدت خارج می شود

EUR/USD با سوراخ شدن بالای سقف در 1.0700 از محدوده مستطیلی که در نمودار 4 ساعته معامله می شد، خارج شد.

اکنون کمتر مطمئن است که EUR/USD الگوی قیمتی Bear Flag را تشکیل می‌دهد که با شکست تغییر شکل داده است.

نمودار 4 ساعته EUR/USD

استدلالی وجود دارد که روند کوتاه مدت اکنون صعودی است و بنابراین حاکی از سود بیشتر در این جفت است. مقاومت از بالاترین سطح پایین قبلی در 11 آوریل، هدف اولیه 1.0757 را نشان می دهد. سپس میانگین متحرک ساده 50 روزه و 200 روزه (SMA) در نمودار روزانه (نشان داده نشده) احتمالاً در 1.0807 مقاومت می کند.

از سوی دیگر، شکست به زیر سطح 1.0601 در 16 آوریل، فرضیه Bear Flag را احیا خواهد کرد.

طبق اطلاعات فنی، حرکت مورد انتظار از یک پرچم خرس به سمت پایین برابر با طول «قطب» قبلی یا نسبت فیبوناچی قطب است.

نسبت فیبوناچی 0.618 قطب پایین تر، هدف محافظه کارانه 1.0503 را نشان می دهد. هدف واقعی بعدی 1.0448 است – پایین ترین سطح اکتبر 2023. سقوط به طول مساوی به قطب، EUR/USD را به 1.0403 می برد.

سوالات متداول یورو

یورو واحد پول 20 کشور اتحادیه اروپا است که به منطقه یورو تعلق دارند. این دومین ارز پرمعامله در جهان پس از دلار آمریکا است. در سال 2022، 31 درصد از کل معاملات ارزی را به خود اختصاص داد و میانگین گردش مالی روزانه آن بیش از 2.2 تریلیون دلار در روز بود. EUR/USD پرمعامله ترین جفت ارز در جهان است که حدود 30% تخفیف در کل معاملات را به خود اختصاص می دهد و پس از آن EUR/JPY (4%)، EUR/GBP (3%) و EUR/AUD (2%) قرار دارند.

بانک مرکزی اروپا (ECB) در فرانکفورت آلمان، بانک ذخیره منطقه یورو است. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را تعیین می کند و سیاست های پولی را مدیریت می کند. وظیفه اصلی بانک مرکزی اروپا حفظ ثبات قیمت است که به معنای کنترل تورم یا تحریک رشد است. ابزار اصلی آن افزایش یا کاهش نرخ بهره است. نرخ‌های بهره نسبتاً بالا – یا انتظار نرخ‌های بالاتر – معمولاً به نفع یورو خواهد بود و بالعکس. شورای حاكم ECB تصمیمات سیاست پولی را در جلساتی كه هشت بار در سال برگزار می شود اتخاذ می كند. تصمیمات توسط روسای بانک های ملی منطقه یورو و شش عضو دائمی از جمله رئیس بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد گرفته می شود.

داده‌های تورم منطقه یورو که با شاخص هماهنگ قیمت‌های مصرف‌کننده (HICP) اندازه‌گیری می‌شود، یک اقتصاد سنجی مهم برای یورو است. اگر تورم بیش از حد انتظار افزایش یابد، به خصوص اگر بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا باشد، بانک مرکزی اروپا را ملزم به افزایش نرخ بهره برای بازگرداندن آن به کنترل می کند. نرخ بهره نسبتاً بالا در مقایسه با همتایان خود معمولاً به نفع یورو خواهد بود، زیرا این منطقه را به عنوان مکانی برای سرمایه گذاران جهانی برای پارک پول خود جذاب تر می کند.

داده های منتشر شده سلامت اقتصاد را می سنجد و می تواند بر یورو تأثیر بگذارد. شاخص‌هایی مانند تولید ناخالص داخلی، PMI تولید و خدمات، بررسی‌های اشتغال و احساسات مصرف‌کننده همگی می‌توانند بر جهت ارز واحد تأثیر بگذارند. اقتصاد قوی برای یورو خوب است. نه تنها سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری را جذب می‌کند، بلکه ممکن است بانک مرکزی اروپا را تشویق کند تا نرخ‌های بهره را تعیین کند، که مستقیماً یورو را تقویت می‌کند. در غیر این صورت، اگر داده های اقتصادی ضعیف باشند، احتمالاً یورو سقوط خواهد کرد. داده های اقتصادی برای چهار اقتصاد بزرگ در منطقه یورو (آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) به ویژه قابل توجه است، زیرا آنها 75 درصد از اقتصاد منطقه یورو را تشکیل می دهند.

یکی دیگر از اطلاعات مهم منتشر شده برای یورو، تراز تجاری است. این شاخص تفاوت بین درآمد یک کشور از صادرات خود و آنچه را که برای واردات در یک دوره معین هزینه می کند را اندازه گیری می کند. اگر کشوری کالاهای صادراتی زیادی تولید کند، ارزش پول آن صرفاً از تقاضای اضافی ایجاد شده از سوی خریداران خارجی که به دنبال خرید این کالاها هستند، افزایش می یابد. بنابراین، تراز خالص تجاری مثبت یک ارز را تقویت می کند و بالعکس برای تراز منفی.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/eur-usd-treks-higher-as-us-data-underwhelms-202404250825