قیمت طلا به دنبال گزارش تورم در ایالات متحده کاهش یافت و فدرال رزرو گمانه زنی ها را کاهش داد

قیمت طلا به دنبال گزارش تورم در ایالات متحده کاهش یافت و فدرال رزرو گمانه زنی ها را کاهش داد

  • قیمت طلا کاهش می یابد زیرا داده های مربوط به تورم ایالات متحده قصد کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را پیچیده می کند.
  • سرمایه گذاران رویکرد پولی فدرال رزرو را در بحبوحه تورم مداوم تجدید نظر می کنند، زیرا اکنون انتظار دو کاهش نرخ در سال 2024 را دارند.
  • بازده واقعی ایالات متحده بیش از 2٪ افزایش می یابد، که طلا پس از انتشار CPI را به چالش می کشد.

قیمت طلا در روز چهارشنبه پس از انتشار آمار تورم ماه مارس در ایالات متحده (ایالات متحده) در حالت تدافعی قرار گرفت. این ارقام شاهد افزایش در قرائت ماهانه و سالانه بود و ممکن است اهداف فدرال رزرو (فدرال رزرو) برای کاهش سیاست کاهش یابد. پس از انتشار داده‌ها، بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده افزایش یافت، گرین‌بک صعود کرد و بازده واقعی ایالات متحده از آستانه 2 درصد غلبه کرد که باد مخالفی برای فلز گرانبها بود.

XAU/USD پس از از دست دادن 0.66% پس از انتشار شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده (CPI) به قیمت 2,336 دلار معامله شد. اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) اعلام کرد که CPI ماه مارس گرمتر از حد انتظار بود، اگرچه در سه مورد از چهار قرائت تورم در مقایسه با داده های فوریه بدون تغییر بود. در همین حال، تورم کل بالاتر از پیش‌بینی سالانه و قرائت ماه قبل بود.

محرک های بازار دیجست روزانه: پس از گزارش داغ CPI آمریکا، طلا درخشش خود را از دست داد

  • شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده (CPI) ماهانه 0.4 درصد و سالانه 3.5 درصد افزایش یافت که از انتظارات فراتر رفت و نسبت به ارقام ماه قبل افزایش یافت.
  • CPI اصلی، که غذا و انرژی را در نظر نمی گیرد، از پیش بینی ها نیز فراتر رفت و در 0.4 درصد ماهانه و 3.8 درصد سالانه ثابت ماند که منعکس کننده داده های فوریه است.
  • به دنبال آن، بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده افزایش قابل توجهی را تجربه کرد، به ویژه در کوتاه مدت، با جهش بازده اوراق خزانه 2 ساله 20 واحد پایه.
  • شاخص دلار آمریکا (DXY) نیز شاهد افزایش قابل توجهی بود و بیش از 1% افزایش یافت و به بالاترین سطح جدید YTD یعنی 105.27 رسید.
  • داده های هیئت تجارت شیکاگو (CBOT) نشان می دهد که معامله گران معاملات آتی انتظار دارند تنها دو کاهش در نرخ صندوق های فدرال را داشته باشند زیرا آنها نرخ مرجع اصلی را برای پایان سال 4.98 درصد پیش بینی می کنند.
  • کنسرسیوم طلای جهانی فاش می کند که بانک خلق چین بزرگترین خریدار فلز زرد در ماه فوریه بوده و ذخایر خود را با افزایش 12 تنی به 2257 تن رسانده است.

تحلیل فنی: قیمت طلا به زیر 2350 دلار سقوط کرد

عقب نشینی طلا از بالاترین سطح تاریخ، در را برای شکل گیری یک الگوی شمعدانی ستاره عصر باز کرد. با این حال، XAU/USD باید زیر بازه 2329 دلاری 8 آوریل بسته شود، که راه را برای اصلاح عمیق‌تر هموار می‌کند.

اولین حمایت XAU/USD پایین ترین سطح روزانه 8 آوریل 2,303 دلار خواهد بود. پس از پیشی گرفتن، می‌تواند فشار نزولی بر فلز زرد وارد کند و آن را به بالاترین قیمت 2222 دلاری در 21 جلسه مارس برساند. زیان بیشتر در 2200 دلار دیده می شود.

از سوی دیگر، اگر XAU/USD روند صعودی خود را از سر بگیرد، خریداران به 2350 دلار و به دنبال آن 2400 دلار چشم دوخته اند.

سوالات متداول طلا

طلا نقش کلیدی در تاریخ بشر ایفا کرده است زیرا به طور گسترده ای به عنوان ذخیره ارزش و وسیله مبادله مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر، جدا از درخشش و استفاده از آن برای جواهرات، فلز گرانبها به طور گسترده ای به عنوان یک دارایی امن در نظر گرفته می شود، به این معنی که در زمان های آشفته سرمایه گذاری خوبی محسوب می شود. طلا همچنین به طور گسترده ای به عنوان پوششی در برابر تورم و ارزهای در حال کاهش ارزش تلقی می شود زیرا به هیچ ناشر یا دولت خاصی متکی نیست.

بانک های مرکزی بزرگترین دارندگان طلا هستند. بانک‌های مرکزی با هدف حمایت از ارزهای خود در زمان‌های آشفته، تمایل دارند ذخایر خود را متنوع کنند و طلا بخرند تا قدرت درک شده اقتصاد و ارز را بهبود بخشند. ذخایر بالای طلا می تواند منبع اعتمادی برای پرداخت بدهی یک کشور باشد. بر اساس داده های شورای جهانی طلا، بانک های مرکزی در سال 2022، 1136 تن طلا به ارزش حدود 70 میلیارد دلار به ذخایر خود اضافه کردند. این بالاترین خرید سالانه از زمان شروع ثبت است. بانک های مرکزی از اقتصادهای نوظهور مانند چین، هند و ترکیه به سرعت ذخایر طلای خود را افزایش می دهند.

طلا همبستگی معکوس با دلار آمریکا و خزانه‌داری آمریکا دارد که هم دارایی‌های ذخیره اصلی و هم دارایی امن هستند. وقتی ارزش دلار کاهش می‌یابد، طلا تمایل به افزایش پیدا می‌کند و به سرمایه‌گذاران و بانک‌های مرکزی امکان می‌دهد تا دارایی‌های خود را در زمان‌های آشفته متنوع کنند. طلا همچنین با دارایی های ریسک همبستگی معکوس دارد. افزایش در بازار سهام تمایل به تضعیف قیمت طلا دارد، در حالی که فروش در بازارهای پرریسک به نفع فلز گرانبها است.

قیمت می تواند به دلیل طیف گسترده ای از عوامل تغییر کند. بی ثباتی ژئوپلیتیکی یا ترس از رکود عمیق می تواند به سرعت باعث افزایش قیمت طلا به دلیل وضعیت امن آن شود. به عنوان یک دارایی بدون بازده، طلا با نرخ های بهره پایین تر افزایش می یابد، در حالی که هزینه بالاتر پول معمولاً بر فلز زرد تاثیر می گذارد. با این حال، بیشتر حرکات به نحوه رفتار دلار آمریکا (USD) بستگی دارد زیرا دارایی به دلار (XAU/USD) قیمت گذاری می شود. یک دلار قوی تمایل به کنترل قیمت طلا دارد، در حالی که دلار ضعیف تر احتمالاً قیمت طلا را بالا می برد.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/gold-retreats-as-us-cpi-data-diminishes-fed-rate-cut-hopes-202404101822