میانگین صنعتی داوجونز با بهبود احساسات درخشش خود را به دست می آورد

میانگین صنعتی داوجونز با بهبود احساسات درخشش خود را به دست می آورد

  • شاخص داوجونز پس از باز شدن با زیان در روز پنجشنبه، رشد متوسطی را ثبت می کند.
  • داده‌های PPI ایالات متحده برای سرمایه‌گذاران تسکین بخشیده است، اگرچه احساسات بازار ضعیف است.
  • شاخص داو جونز یک الگوی سر و شانه نزولی را تشکیل می دهد که ممکن است اصلاح عمیق تری را پیش بینی کند.

میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) پس از گشایش منفی در روز پنجشنبه، افزایش‌های نهایی را نشان می‌دهد. قرائت ترکیبی PPI ایالات متحده و نظرات تسکین دهنده سخنرانان فدرال رزرو، احساسات ریسک گریز ناشی از شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) چهارشنبه را کاهش داده است.

شاخص قیمت تولید کننده ایالات متحده (PPI) در ماه مارس با نرخ 0.2 درصدی رشد کرد که کمتر از 0.6 درصد افزایش مشاهده شده در ماه قبل است. نرخ سالانه از 1.6 درصد در ماه فوریه به 2.1 درصد افزایش یافت که همچنان زیر نرخ 2.2 درصدی پیش بینی شده توسط کارشناسان بازار بود. اندکی بعد در حالی که ویلیامز و کالینز از فدرال رزرو اطمینان داشتند که تورم تعدیل خواهد شد و بانک باید سیاست پولی محدودکننده خود را کاهش دهد.

با نزدیک شدن به زمان بسته شدن پنج شنبه، شاخص های وال استریت به تدریج در حال پیشرفت هستند. NASDAQ 1.71% بالاتر در 16445، S&P 500 0.96% بالاتر از سطح افتتاحیه در 5209 معامله شد و داو جونز با 0.3% افزایش به 38584 رسید.

اخبار داو جونز

اکثر بخش های وال استریت در معاملات بعد از ظهر پنجشنبه به سطوح مثبت رسیدند. فناوری با پیشرفت 2.3 درصدی پیشتاز است و پس از آن خدمات ارتباطی با 1.3 درصد رشد قرار دارد. در پایان بازنده، تنها بخش انرژی با 0.35 درصد کاهش و پس از آن بخش مالی که 0.1 درصد کاهش داشته است.

اپل (AAPL) با رالی 3.8 درصدی به 174.27 دلار پیشتاز است و پس از آن نایک (NKE) با 3.7 درصد تا 92.33 دلار قرار دارد که با انتشار لباس های المپیک ایالات متحده افزایش یافته است. شرکت های مسافرتی (TRV) با 1.31 درصد کاهش به 221.26 دلار بدترین عملکرد را در این شاخص دارند. بعد از آن United Health Group (UNH) قرار دارد که با افت 1.1 درصدی به 445.11 دلار رسیده است.

چشم انداز فنی داوجونز

شاخص داو جونز در روز پنجشنبه دوباره کاهش یافت. حرکت به زیر 38560 الگوی نزولی Head & Shoulders را فعال کرده است که ممکن است کاهش شدیدتری را پیش‌بینی کند.

اهداف نزولی بعدی 38033 و 37750 هستند. هدف اندازه گیری شده الگوی H&S، پایین ترین سطح اواسط ژانویه و 38.6% اصلاح فیبوناچی در 37087 است. یک واکنش صعودی بالای 38540 ممکن است عرضه بیشتری را جلوتر از 39000 (بلاک سفارش) پیدا کند.

نمودار روزانه شاخص داو جونز

نمودار شاخص داو جونز

سوالات متداول داو جونز

میانگین صنعتی داوجونز، یکی از قدیمی ترین شاخص های بورس در جهان، از 30 سهام پرمعامله در ایالات متحده تشکیل شده است. شاخص به جای وزندهی با ارزش، وزنی بر اساس قیمت دارد. با جمع کردن قیمت سهام تشکیل دهنده و تقسیم آنها بر ضریب فعلی 0.152 محاسبه می شود. این شاخص توسط چارلز داو، که همچنین وال استریت ژورنال را تأسیس کرد، تأسیس شد. در سال‌های بعد، به دلیل اینکه بر خلاف شاخص‌های گسترده‌تر مانند S&P 500، تنها 30 شرکت را دنبال می‌کند، به دلیل اینکه به اندازه کافی نماینده گسترده نیست، مورد انتقاد قرار گرفته است.

عوامل مختلف باعث ایجاد میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) می شود. عملکرد کل شرکت‌های جزء که در گزارش‌های سود فصلی شرکت آشکار می‌شود، اصلی‌ترین عملکرد است. داده های اقتصاد کلان ایالات متحده و جهانی نیز به دلیل تأثیر آن بر احساسات سرمایه گذاران کمک می کند. سطح نرخ بهره تعیین شده توسط فدرال رزرو (فدرال رزرو)، همچنین بر DJIA تأثیر می گذارد زیرا بر هزینه اعتبار تأثیر می گذارد، که بسیاری از شرکت ها به شدت به آن وابسته هستند. بنابراین، تورم می تواند یک محرک اصلی و همچنین معیارهای دیگری باشد که بر تصمیمات فدرال رزرو تأثیر می گذارد.

نظریه داو روشی برای شناسایی روند اولیه بازار سهام است که توسط چارلز داو توسعه یافته است. یک گام کلیدی این است که جهت میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) و میانگین حمل و نقل داوجونز (DJTA) را مقایسه کنید و فقط روندهایی را دنبال کنید که هر دو در یک جهت حرکت می کنند. حجم یک معیار تاییدی است. این نظریه از عناصر تحلیل اوج و پایین استفاده می کند. تئوری داو سه مرحله روند را مطرح می کند: انباشت، زمانی که پول هوشمند شروع به خرید یا فروش می کند. مشارکت عمومی، زمانی که عموم مردم به آن ملحق شوند؛ و توزیع، زمانی که پول هوشمند خارج می شود.

روش های مختلفی برای تجارت DJIA وجود دارد. یکی استفاده از ETF است که به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا DJIA را به عنوان یک اوراق بهادار واحد معامله کنند، به جای اینکه مجبور باشند سهام تمام 30 شرکت را بخرند. یک مثال برجسته، میانگین ETF صنعتی SPDR داوجونز (DIA) است. قراردادهای آتی DJIA معامله گران را قادر می سازد تا در مورد ارزش آتی شاخص حدس و گمان بپردازند و گزینه ها این حق را فراهم می کنند، اما نه تعهدی، برای خرید یا فروش شاخص با قیمت از پیش تعیین شده در آینده. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا سهمی از یک سبد متنوع از سهام DJIA را خریداری کنند و بنابراین در معرض شاخص کلی قرار می‌گیرند.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/dow-jones-industrial-average-drops-further-as-investors-dial-down-fed-cut-hopes-202404111650