پس از شعله ور شدن بازارها در تنش ها در خاورمیانه، نفت هفته را با افت بسته شد

پس از شعله ور شدن بازارها در تنش ها در خاورمیانه، نفت هفته را با افت بسته شد

  • قیمت نفت برای این جمعه ثابت می شود و بازارها تنش های خاورمیانه را در جلسه APAC کنار می گذارند.
  • قیمت نفت WTI از 85.00 دلار عقب‌نشینی کرد، در حالی که برنت به زیر 90 دلار سقوط کرد.
  • شاخص دلار آمریکا نیز با بازگشت از جریان ورودی به پناهگاه امن در پشت سر تیترها کاهش می یابد.

دو مقام آمریکایی به بلومبرگ تایید کردند که پس از تلافی اسرائیل با حمله به اهدافی در غرب این کشور، قیمت نفت در حالی کاهش می یابد که بازارها وضعیت را کم خطرتر از حد انتظار ارزیابی کردند. ایران حریم هوایی خود را محدود کرد و به همراه ناظر هسته‌ای سازمان ملل تأیید کرد که هیچ تاسیسات هسته‌ای مورد هدف قرار نگرفته است. این حمله تلافی جویانه به احتمال رویارویی مستقیم بین اسرائیل و ایران پس از سال ها جنگ نیابتی بین این دو می افزاید.

دلار آمریکا شاهد عقب‌نشینی بخش‌هایی از جریان ورودی پناهگاه امن نسبت به گذشته است، اگرچه تصویر زیربنایی آنچنان تغییر نمی‌کند: فرار به سمت دارایی‌های امن مهم‌ترین عامل است زیرا سرمایه‌گذاران در میان ترس از اینکه حمله ممکن است یک عطف باشد به دنبال پناهندگی هستند. نکته، کشاندن کل خاورمیانه به این اختلاف است. ثانیاً، گرین‌بک همچنین از افزایش اخیر قیمت‌های انرژی، به‌ویژه نفت سود می‌برد، زیرا در صورت تداوم این وضعیت برای یک دوره طولانی، می‌تواند در ماه‌های آینده اثر دور دومی بر تورم ایجاد کند. این امر فضا را برای حتی یک افزایش دیگر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو ایالات متحده (فدرال رزرو) باز می کند، اگرچه این سناریوی موردی تقریباً برای هر عضو فدرال رزرو نیست.

نفت خام (WTI) در زمان نگارش این مقاله با قیمت 82.23 دلار و نفت برنت با قیمت 86.58 دلار معامله می شود.

اخبار نفت و محرکان بازار: به سوی یک آخر هفته آرام پیش می رویم

  • رسانه‌های دولتی ایران اعلام کردند که حمله پهپادی اسرائیل شکست خورد. رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی گزارش داد که ایران در حال حاضر هیچ برنامه ای برای حمله فوری به اسرائیل ندارد. سوالی که باقی می ماند، اگر نه فوری، چه زمانی؟
  • استفان داینتون، رئیس مدیریت بانک سرمایه گذاری در بارکلیز، به بلومبرگ گفت که ممکن است در این جمعه عقب نشینی نفت در حالی اتفاق بیفتد که بازارها سرفصل اخبار را هضم می کنند، اما از این پس نفت در محدوده بالاتری معامله می شود و ممکن است به زیر 80 دلار سقوط نکند. در هر زمان به زودی
  • به گزارش رویترز، سفارت آمریکا در اورشلیم هشدار امنیتی برای مقامات دولتی و خانواده های آنها صادر کرده است.
  • به نظر می رسد که ارتباط ایران از طریق تلویزیون دولتی وضعیت را کم اهمیت جلوه می دهد و حملات را به چند انفجار جزئی کاهش می دهد. اما نیویورک تایمز به سه مقام ایرانی اشاره کرد که گفته اند یک پایگاه هوایی نظامی در نزدیکی شهر اصفهان مورد حمله قرار گرفته است.
  • در همین حال، بنیامین نتانیاهو، رئیس جمهور اسرائیل، با انتقاد ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی خود مواجه است که در توییتی گفت که این حمله یک تلاش “ضعیف” بود.

تجزیه و تحلیل فنی روغن: هیچ دیگ شکسته نشده است

قیمت نفت پس از عناوین اخبار خاورمیانه در معاملات اولیه صبح روز جمعه، قبل از اینکه در آغاز معاملات آمریکا در نقطه قرمز سقوط کند، بیش از 4 درصد افزایش یافت. انتظار می رود در طول این جمعه شاهد کاهشی باشیم، زیرا بازارها فرض می کنند که واکنش اسرائیل مهار شده است و ایران سر خود را خونسرد نگه داشته و از اقدامات تلافی جویانه خودداری می کند. با این حال، تا زمانی که ایران رسماً ارتباط برقرار نکند، احتمالاً بازارها نسبت به تیتر بسیار حساس خواهند بود.

با تداوم تنش‌های ژئوپلیتیکی، کنترل 83.34 دلار و 90 دلار باید در دست باقی بماند. یک مانع کوچک در این راه 89.64 دلار است، که اوج آن از 20 اکتبر است. در صورت تشدید بیشتر تنش ها، انتظار داشته باشید که حتی اوج ماه سپتامبر در 94 دلار به یک احتمال تبدیل شود و بالاترین قیمت 18 ماهه جدید می تواند در کارت باشد.

از جنبه نزولی، 80.63 دلار نامزد بعدی به عنوان سطح حمایتی محوری است. کمی ملایم تر، همگرایی با میانگین متحرک 55 روزه و 200 روزه (SMAs) در 79.88 دلار و 79.57 دلار باید هر رکود بیشتر را متوقف کند.

نفت خام WTI ایالات متحده: نمودار روزانه

نفت خام WTI ایالات متحده: نمودار روزانه

سوالات متداول نفت WTI

نفت WTI نوعی نفت خام است که در بازارهای بین المللی به فروش می رسد. WTI مخفف West Texas Intermediate، یکی از سه نوع اصلی از جمله نفت برنت و دبی است. WTI همچنین به عنوان “سبک” و “شیرین” به دلیل گرانش نسبتا کم و محتوای گوگرد آن به ترتیب شناخته می شود. این روغن با کیفیت بالا در نظر گرفته می شود که به راحتی تصفیه می شود. منبع آن در ایالات متحده است و از طریق مرکز کوشینگ، که “چهارراه خط لوله جهان” در نظر گرفته می شود، توزیع می شود. این یک معیار برای بازار نفت است و قیمت WTI اغلب در رسانه ها نقل می شود.

مانند همه دارایی ها، عرضه و تقاضا محرک های کلیدی قیمت نفت WTI هستند. به این ترتیب، رشد جهانی می تواند محرک افزایش تقاضا و بالعکس برای رشد ضعیف جهانی باشد. بی‌ثباتی سیاسی، جنگ‌ها و تحریم‌ها می‌توانند عرضه را مختل کنند و بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند. تصمیمات اوپک، گروهی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت، یکی دیگر از عوامل کلیدی قیمت است. ارزش دلار آمریکا بر قیمت نفت خام WTI تأثیر می‌گذارد، زیرا نفت عمدتاً با دلار آمریکا معامله می‌شود، بنابراین دلار ضعیف‌تر می‌تواند نفت را مقرون به صرفه‌تر کند و بالعکس.

گزارش‌های هفتگی موجودی نفت منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا (API) و آژانس اطلاعات انرژی (EIA) بر قیمت نفت WTI تأثیر می‌گذارد. تغییرات در موجودی ها منعکس کننده نوسان عرضه و تقاضا است. اگر داده‌ها کاهش ذخایر را نشان دهد، می‌تواند نشان دهنده افزایش تقاضا و افزایش قیمت نفت باشد. موجودی های بالاتر می تواند منعکس کننده افزایش عرضه و کاهش قیمت ها باشد. گزارش API هر سه شنبه و EIA روز بعد منتشر می شود. نتایج آنها معمولاً مشابه است و در 75 درصد مواقع در 1٪ از یکدیگر قرار می گیرند. داده های EIA قابل اعتمادتر در نظر گرفته می شوند، زیرا این یک سازمان دولتی است.

اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) گروهی متشکل از 13 کشور تولیدکننده نفت است که مجموعاً در نشست‌های دوبار در سال، سهمیه‌های تولید را برای کشورهای عضو تعیین می‌کنند. تصمیمات آنها اغلب بر قیمت نفت WTI تأثیر می گذارد. زمانی که اوپک تصمیم به کاهش سهمیه ها می گیرد، می تواند عرضه را محدود کند و قیمت نفت را بالا ببرد. وقتی اوپک تولید را افزایش می دهد، نتیجه معکوس دارد. اوپک پلاس به گروه گسترده ای اطلاق می شود که شامل ده عضو اضافی غیراوپک می شود که قابل توجه ترین آنها روسیه است.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/oil-spikes-after-israels-retaliatory-strike-on-iran-202404191000