پزوی مکزیک کاهش دیرهنگام در برابر دلار آمریکا را مشاهده می کند و در پایان هفته به دلیل گمانه زنی های فدرال رزرو مثبت است.

پزوی مکزیک کاهش دیرهنگام در برابر دلار آمریکا را مشاهده می کند و در پایان هفته به دلیل گمانه زنی های فدرال رزرو مثبت است.

  • پزو مکزیک زیان اندکی می بیند زیرا داده های تورم ایالات متحده باعث کاهش انتظارات فدرال رزرو شده است.
  • تولید صنعتی در مکزیک انعطاف‌پذیری را نشان می‌دهد و دیدگاه‌ها را در مورد تعدیل‌های بالقوه نرخ Banxico تقویت می‌کند.
  • عمر مجیا، معاون فرماندار به کاهش نرخ بهره با تمرکز بر حفظ سیاست پولی محدودکننده اشاره کرد.
  • بهبود تولید صنعتی ایالات متحده و تغییر در احساسات مصرف کننده به سختی جفت ارز USD/MXN را جابه جا می کند.

پزو مکزیک در اواخر جلسه روز جمعه در برابر دلار آمریکا کاهش یافت، اما همچنان قرار است هفته را با افزایش 0.50 درصدی به پایان برساند. محرک اصلی امروز معامله گرانی است که پس از انتشار ارقام تورم «گرم»، فدرال رزرو (فدرال رزرو) را دوباره قیمت گذاری می کنند. بنابراین، USD/MXN با نرخ 16.70 معامله می‌شود و 0.04 درصد افزایش می‌یابد.

گزارش اقتصادی هفتگی مکزیک شاهد انتشار داده‌های تولید صنعتی بود که علیرغم پرداختن به نرخ‌های بهره بالای 11.25 درصدی که توسط بانک مکزیک (Banxico) تعیین شده بود، بهبود جزئی را نشان داد. دو روز پیش، عمر مجیا، معاون فرماندار بانکیکو، اظهار داشت که امکان کاهش نرخ وجود دارد و اضافه کرد که این کاهش زودهنگام نیست و علیرغم کاهش نرخ بهره، به این معنی نیست که سیاست پولی محدودکننده نیست. نشست بعدی بانک مرکزی مکزیک در 21 مارس برگزار خواهد شد و فعالان بازار انتظار کاهش 25 واحدی نرخ بهره را دارند.

در آن سوی مرز، دفتر اقتصادی ایالات متحده کمی شلوغ تر است. فدرال رزرو گزارش داد که تولید صنعتی بهبود یافته و دو ماه متوالی کاهش یافته است. دانشگاه میشیگان اخیراً اعلام کرد که احساسات مصرف کننده در مقایسه با ارقام ماه گذشته و اجماع کمی بدتر شده است.

محرک های بازار دیجست روزانه: پزو مکزیک قبل از تصمیمات بانکیکو و فدرال رزرو ضدحمله می کند

  • Mejia از Banxico اظهار داشت که آنها راه درازی در مسیر کاهش تورم دارند، اگرچه او به چسبندگی تورم خدمات اذعان داشت. او تاکید می کند که تعادل ریسک برای تورم کمتر نامطلوب است.
  • برنامه اقتصادی مکزیک برای هفته آینده شامل تقاضای کل، هزینه های خصوصی، خرده فروشی، فعالیت اقتصادی و ارقام تورم برای نیمه اول مارس خواهد بود. علاوه بر همه این داده ها، نکته برجسته تصمیم سیاست نرخ بهره Banxico است.
  • پیش بینی های نظرسنجی تحلیلگران خصوصی Banxico برای ماه فوریه به روز شد. آنها انتظار دارند تورم 4.10 درصد، CPI اصلی 4.06 درصد و رشد اقتصاد 2.40 درصد بدون تغییر نسبت به ژانویه باشد. با توجه به سیاست های پولی، بانکیکو نرخ ها را به 9.50 درصد و نرخ مبادله USD/MXN را در 18.31 کاهش می دهد که از 18.50 کاهش یافته است.
  • در طول گزارش سه ماهه Banxico، سیاستگذاران پیشرفت تورم را تایید کردند و از کاهش زودهنگام نرخ بهره احتیاط کردند. فرماندار ویکتوریا رودریگز سیخا گفت که تعدیل ها تدریجی خواهد بود، در حالی که معاونان فرماندار گالیا بورجا و جاناتان هیث خواستار احتیاط شدند. دومی به طور خاص نسبت به خطرات کاهش زودهنگام نرخ بهره هشدار داد.
  • بانکیکو پیش بینی های رشد اقتصادی خود را برای سال 2024 از 3.0 درصد به 2.8 درصد در سال به روز کرد و 1.5 درصد را برای سال 2025 حفظ کرد. دلیل این کاهش نرخ بهره بالای 11.25 درصد است که باعث جابجایی سه فرماندار از پنج فرماندار بانکیکو شد که به اولین فرماندار چشم دوخته اند. کاهش نرخ بهره در نشست 21 مارس
  • نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که ارزش پزو مکزیک از 16.96 روز دوشنبه 7 درصد در 12 ماه به 18.24 رسیده است. پیش بینی بین 15.50 تا 19.00 بود.
  • نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که 15 تحلیلگر تخمین می‌زنند که تورم در فوریه کاهش می‌یابد و این شرط‌ها را تایید می‌کند که بانکیکو می‌تواند به محض نشست 21 مارس نرخ بهره را کاهش دهد.
  • تولید صنعتی ایالات متحده 0.1% در ماه ژانویه بود که نسبت به -0.5% کاهش در ژانویه افزایش یافت و از حد اجماع فراتر رفت.
  • احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان در قرائت اولیه خود 76.5 بود که کمتر از تخمین ها و خوانش قبلی 76.9 بود. آمریکایی ها انتظار دارند تورم در 12 ماه مارس 3 درصد و برای پنج سال 2.9 درصد باقی بماند.
  • داده های روز پنجشنبه به انتشار آخرین گزارش شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ایالات متحده افزوده شد و ادعای فدرال رزرو برای صبور بودن در مورد کاهش نرخ بهره را تقویت کرد. مگر اینکه داده ها ثابت کنند روند کاهش تورم به طور پایدار به سمت هدف 2 درصد در حال حرکت است، آنها به شعار “بالاتر برای طولانی تر” پایبند خواهند بود. نشست بعدی فدرال رزرو برای 19 تا 20 مارس هفته آینده برنامه ریزی شده است.
  • در همین حال، 52 اقتصاددان از 108 اقتصاددان انتظار دارند که فدرال رزرو در سال 2024 نرخ بهره را 75 واحد کاهش دهد که 26 اقتصاددان می گویند 100 واحد در ثانیه.
  • ابزار CME FedWatch نشان می دهد که معامله گران شرط های خود را برای کاهش 25 امتیازی نرخ در ماه ژوئن کاهش داده اند، از 72٪ در ابتدای هفته به 58٪.
  • هفته آینده، برنامه اقتصادی ایالات متحده دارای داده های متوسط ​​و پر تاثیر خواهد بود.
  • 19 مارس: داده های مسکن، به رهبری مجوزهای ساختمانی، شروع مسکن.
  • 20 مارس: تصمیم سیاست پولی کمیته بازار باز فدرال (FOMC) و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو.
  • 21 مارس: حساب جاری، مطالبات اولیه بیکاری، S&P Global PMI و فروش خانه موجود.
  • 22 مارس: سخنرانی رافائل بوستیک رئیس فدرال رزرو آتلانتا.

تجزیه و تحلیل فنی: پزو مکزیک با جایگاه USD/MXN زیر 16.70 ثابت می ماند

روند نزولی USD/MXN دست نخورده باقی می‌ماند، اما پس از کاهش سطح 16.64 در سال گذشته، به نظر می‌رسد این جفت ارز عجیب و غریب بیش از حد فروخته شده است. شاخص قدرت نسبی (RSI) زیر سطح 30.00 بود و ثابت باقی می ماند که می تواند در را برای نزول بیشتر باز کند. در این صورت، حمایت بعدی، پایین ترین سطح سال گذشته 16.62 خواهد بود، که پس از تسویه، می تواند سقوط را تشدید کند تا پایین ترین سطح اکتبر 2015 یعنی 16.32 و به دنبال آن سطح روانی 16.00 را به چالش بکشد.

در سناریوی دیگر، اگر خریداران نرخ مبادله USD/MXN را به سمت پایین ترین رقم ژانویه یعنی 16.78 ببرند، می تواند راه را برای به چالش کشیدن رقم 17.00 هموار کند. سطوح مقاومت کلیدی در میانگین متحرک ساده 50 روزه (SMA) در 17.03، به دنبال آن SMA 100 روزه در 17.17 و SMA 200 روزه در 17.21 مشاهده می شود.

اقدام قیمت USD/MXN – نمودار روزانه

سوالات متداول پزوی مکزیکی

پزو مکزیک (MXN) پرمعامله ترین ارز در میان همتایان خود در آمریکای لاتین است. ارزش آن به طور کلی با عملکرد اقتصاد مکزیک، سیاست بانک مرکزی این کشور، میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور و حتی سطوح حواله های ارسالی توسط مکزیکی هایی که در خارج از کشور زندگی می کنند، به ویژه در ایالات متحده تعیین می شود. روندهای ژئوپلیتیکی همچنین می توانند MXN را به حرکت درآورند: برای مثال، فرآیند نزدیک شدن به کشور – یا تصمیم برخی شرکت ها برای جابجایی ظرفیت تولید و زنجیره های تامین نزدیک به کشورهای خود – نیز به عنوان یک کاتالیزور برای ارز مکزیک در نظر گرفته می شود زیرا این کشور یک کشور در نظر گرفته می شود. مرکز اصلی تولید در قاره آمریکا. یکی دیگر از کاتالیزورهای MXN قیمت نفت است زیرا مکزیک صادرکننده اصلی این کالا است.

هدف اصلی بانک مرکزی مکزیک، که با نام Banxico نیز شناخته می‌شود، حفظ تورم در سطوح پایین و باثبات (در یا نزدیک به هدف 3٪، نقطه میانی در یک باند تحمل بین 2٪ تا 4٪) است. برای این منظور، بانک سطح مناسبی از نرخ بهره را تعیین می کند. زمانی که تورم خیلی بالا باشد، Banxico تلاش می‌کند تا با افزایش نرخ‌های بهره، آن را رام کند و وام گرفتن برای خانوارها و مشاغل را گران‌تر کند و در نتیجه تقاضا و اقتصاد کلی را کاهش دهد. نرخ‌های بهره بالاتر عموماً برای پزو مکزیک (MXN) مثبت است زیرا منجر به بازدهی بالاتر می‌شود و این کشور را به مکان جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌کند. در مقابل، نرخ های بهره پایین تر باعث تضعیف MXN می شود.

انتشار داده های اقتصاد کلان برای ارزیابی وضعیت اقتصاد کلیدی است و می تواند بر ارزش گذاری پزو مکزیک (MXN) تأثیر بگذارد. اقتصاد قوی مکزیک، مبتنی بر رشد اقتصادی بالا، بیکاری کم و اعتماد بالا برای MXN خوب است. نه تنها سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری را جذب می‌کند، بلکه ممکن است بانک مکزیک (Banxico) را به افزایش نرخ‌های بهره تشویق کند، به‌ویژه اگر این قدرت با تورم بالا همراه شود. با این حال، اگر داده های اقتصادی ضعیف باشد، MXN احتمالاً کاهش می یابد.

پزو مکزیکی (MXN) به عنوان یک ارز در بازارهای نوظهور، تمایل دارد در طول دوره‌های ریسک، یا زمانی که سرمایه‌گذاران درک می‌کنند که ریسک‌های بازار گسترده‌تر کم است، تلاش می‌کند و بنابراین مشتاق به مشارکت با سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که ریسک بالاتری دارند. برعکس، MXN در مواقع آشفتگی بازار یا عدم اطمینان اقتصادی ضعیف می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران تمایل به فروش دارایی‌های با ریسک بالاتر و فرار به پناهگاه‌های امن‌تر دارند.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/mexican-peso-gains-despite-us-inflation-concerns-banxico-rate-cut-speculation-202403151607