با افزایش مجدد تورم آمریکا، طلا سقوط کرد و حدود 2150.00 دلار کاهش یافت

با افزایش مجدد تورم آمریکا، طلا سقوط کرد و حدود 2150.00 دلار کاهش یافت

  • طلا از مرز 2180 دلار عقب نشینی کرد و به داده های داغ تورم ایالات متحده و موضع محتاطانه فدرال رزرو در مورد کاهش سیاست واکنش نشان داد.
  • افزایش بازدهی خزانه داری ایالات متحده، انتشار داده های پس از PPI، جذابیت XAU/USD را علیرغم احساس ریسک در بازار کاهش می دهد.
  • با افزایش بازدهی خزانه داری و تقویت دلار آمریکا، طلا همچنان پایین می ماند.

نقطه طلا از حدود 2180 دلار در روز جمعه عقب نشینی کرد و معاملات منفی پشت سر هم را چاپ کرد زیرا امید بازیگران بازار برای آغاز چرخه کاهش فدرال رزرو ایالات متحده به دلیل داده های قوی اقتصادی ایالات متحده به تعویق افتاده است. ارقام داغ تر از حد انتظار تورم اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو را توجیه می کند که صبور باشد و تا زمانی که روند کاهش تورم تکامل یابد، به سیاست پولی فعلی پایبند بماند. XAU/USD با 0.20 درصد کاهش با 2157.66 دلار معامله شد.

وال استریت قرار است جلسه روز جمعه را به پایان برساند که منعکس کننده حالت ریسک است. اگرچه قیمت طلا معمولاً بر روی آن سرمایه گذاری می کند، افزایش بازدهی خزانه داری ایالات متحده پس از داده های شاخص قیمت تولید کننده (PPI) در روز پنجشنبه، XAU/USD را در جلسه اروپا و تا پایان روز معاملاتی عرضه کرد.

فلز زرد همچنان تحت فشار باقی ماند، حتی اگر داده های اقتصادی ایالات متحده نتوانست سوزن را حرکت دهد. فدرال رزرو اعلام کرد که تولید صنعتی در ماه فوریه بهبود یافته است. پس از آن، دانشگاه میشیگان احساسات مصرف کننده نشان داد که آمریکایی ها نسبت به چشم انداز اقتصادی خوشبین هستند.

XAU/USD با افزایش بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده یک واحد پایه به 4.308 درصد می رسد، در حالی که شاخص دلار آمریکا (DXY)، معیاری از عملکرد دلار آمریکا در مقابل سایر ارزها، 0.09 درصد به 103.45 صعود می کند.

محرک های بازار دیجست روزانه: با افزایش بازدهی آمریکا، طلا عقب نشینی می کند

  • داده های اقتصادی روز جمعه نشان داد که تولید صنعتی 0.1 درصد در ماه ژانویه بوده است که نسبت به 0.5- درصد کاهش در ژانویه افزایش یافته است و از حد اجماع فراتر رفته است.
  • به طور جداگانه، احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان در قرائت اولیه خود 76.5 بود که کمتر از تخمین ها و خوانش قبلی 76.9 بود. آمریکایی ها انتظار دارند تورم در 12 ماه مارس 3 درصد و برای پنج سال 2.9 درصد باقی بماند.
  • PPI قوی بود، در 1.6٪ سالانه، از 0.9٪، در حالی که PPI اصلی در 2٪، بدون تغییر، با هر دو رقم فراتر از اجماع بود.
  • وزارت بازرگانی ایالات متحده فاش کرد که خرده‌فروشی تخمین‌های 0.8 درصدی را از دست داده و 0.6 درصد افزایش یافته است، که هنوز در مقایسه با 1.1- درصد در ماه قبل بهبود یافته است.
  • بازار کار همچنان در تنگنا باقی ماند زیرا ادعاهای اولیه بیکاری برای هفته منتهی به 9 مارس از 210 هزار به 209 هزار کاهش یافت که کمتر از برآوردهای 218 هزار بود.
  • با توجه به پس‌زمینه شاخص‌های قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده در ایالات متحده که نشان‌دهنده افزایش مجدد تورم است، مقامات فدرال رزرو باید از کاهش سیاست‌های پولی خودداری کنند.
  • در طول شهادت هفته گذشته در کنگره ایالات متحده، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، گفت که تورم در حال کاهش است، در حالی که اذعان داشت که آنها می توانند سیاست ها را در اواخر سال کاهش دهند. با این حال، او تأکید کرد که به داده های دریافتی بستگی دارد که به سیاست گذاران اطمینان دهد که تورم به طور پایدار به سمت هدف 2 درصدی فدرال رزرو حرکت می کند. نشست بعدی فدرال رزرو برای 19 تا 20 مارس هفته آینده برنامه ریزی شده است.
  • با توجه به CME FedWatch Tool، انتظارات برای کاهش نرخ بهره در ماه می کم است و از 22 درصد به 11 درصد کاهش یافته است. با این حال، شانس ماه ژوئن 64 درصد است که از 72 درصد کاهش یافته است.

تحلیل تکنیکال: خریداران طلا یک نفس زیر ۲۱۷۰ دلار می گذارند

روند صعودی طلا با تثبیت این جفت در نزدیکی منطقه 2160-2180 دلار دست نخورده باقی می ماند. همانطور که یک مثلث متقارن شکل می گیرد، انتظارات برای شکست صعودی می تواند XAU/USD را به سمت رقم 2200 دلار افزایش دهد. با این حال، شاخص قدرت نسبی (RSI) که از شرایط خرید بیش از حد خارج می‌شود، نشان می‌دهد که خریداران کمی نفس می‌کشند.

اگر خریداران بالاترین محدوده را بشکنند، بالاترین قیمت 2195.15 دلاری را در سال جاری (YTD) به چالش خواهند کشید. پس از پشت سر گذاشتن، 2200 دلار در رتبه بعدی قرار دارد. در غیر این صورت، سقوط به زیر 2160 دلار ممکن است راه را برای عقب نشینی هموار کند. اولین سطح حمایت کلیدی، پایین ترین سطح 6 مارس 2123.80 دلار، پس از آن 2100 دلار، پس از آن بالاترین سطح 28 دسامبر با 2088.48 دلار و بالاترین قیمت 1 فوریه با 2065.60 دلار خواهد بود.

سوالات متداول طلا

طلا نقش کلیدی در تاریخ بشر ایفا کرده است زیرا به طور گسترده ای به عنوان ذخیره ارزش و وسیله مبادله مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر، جدا از درخشش و استفاده از آن برای جواهرات، فلز گرانبها به طور گسترده ای به عنوان یک دارایی امن در نظر گرفته می شود، به این معنی که در زمان های آشفته سرمایه گذاری خوبی محسوب می شود. طلا همچنین به طور گسترده ای به عنوان پوششی در برابر تورم و ارزهای در حال کاهش ارزش تلقی می شود زیرا به هیچ ناشر یا دولت خاصی متکی نیست.

بانک های مرکزی بزرگترین دارندگان طلا هستند. بانک‌های مرکزی با هدف حمایت از ارزهای خود در زمان‌های آشفته، تمایل دارند ذخایر خود را متنوع کنند و طلا بخرند تا قدرت درک شده اقتصاد و ارز را بهبود بخشند. ذخایر بالای طلا می تواند منبع اعتمادی برای پرداخت بدهی یک کشور باشد. بر اساس داده های شورای جهانی طلا، بانک های مرکزی در سال 2022، 1136 تن طلا به ارزش حدود 70 میلیارد دلار به ذخایر خود اضافه کردند. این بالاترین خرید سالانه از زمان شروع ثبت است. بانک های مرکزی از اقتصادهای نوظهور مانند چین، هند و ترکیه به سرعت ذخایر طلای خود را افزایش می دهند.

طلا همبستگی معکوس با دلار آمریکا و خزانه‌داری آمریکا دارد که هم دارایی‌های ذخیره اصلی و هم دارایی امن هستند. وقتی ارزش دلار کاهش می‌یابد، طلا تمایل به افزایش پیدا می‌کند و به سرمایه‌گذاران و بانک‌های مرکزی امکان می‌دهد تا دارایی‌های خود را در زمان‌های آشفته متنوع کنند. طلا همچنین با دارایی های ریسک همبستگی معکوس دارد. افزایش در بازار سهام تمایل به تضعیف قیمت طلا دارد، در حالی که فروش در بازارهای پرریسک به نفع فلز گرانبها است.

قیمت می تواند به دلیل طیف گسترده ای از عوامل تغییر کند. بی ثباتی ژئوپلیتیکی یا ترس از رکود عمیق می تواند به سرعت باعث افزایش قیمت طلا به دلیل وضعیت امن آن شود. به عنوان یک دارایی بدون بازده، طلا با نرخ های بهره پایین تر افزایش می یابد، در حالی که هزینه بالاتر پول معمولاً بر فلز زرد تاثیر می گذارد. با این حال، بیشتر حرکات به نحوه رفتار دلار آمریکا (USD) بستگی دارد زیرا دارایی به دلار (XAU/USD) قیمت گذاری می شود. یک دلار قوی تمایل به کنترل قیمت طلا دارد، در حالی که دلار ضعیف تر احتمالاً قیمت طلا را بالا می برد.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/gold-price-dips-as-fed-rate-cut-bets-wobble-202403152045