مجمع جهانی اقتصاد داووس چیست ؟

مجمع جهانی اقتصاد داووس چیست ؟

ازسوی‌دیگر، با توجه به اهمیت روزافزون شبکه‌سازی در دنیای اقتصاد، و تلاش ایران برای ترمیم اقتصاد داخلی، داووس می‌توانست فرصتی برای توجه به سیاست خارجی با رهیافتی اقتصادی باشد و از زاویه‌ای اقتصادی به تأمین امنیت ملی بنگرد. علاوه‌بر‌این، محوری از گفتگوها درخصوص آموزش و پرورش استعدادها و نخبگان بود و ایران به‌عنوان کشوری که به داشتن نخبگان در سطح بین‌الملل معروف است می‌توانست فضایی برای کسب پرستیژ بین‌المللی و ارتباط یافتن این سرمایه‌های انسانی با محیط داخلی بیابد. حاضران در نشست داووس، انتظار برای ظهور پیشران و ارائۀ موتور محرکۀ جدیدی برای رشد اقتصاد جهانی را مهم‌ترین مسئلۀ در برآیند حاصل از این گردهمایی عنوان کرده‌اند. برخی از حضار ابداعاتی را در داووس مطرح کردند که دید نزدیک‌تر آنها شاید می‌توانست افق‌های تازه‌ای را بگشاید. یکی از نمونه‌ها شرکتی است که خواهان تغییر کامل کاربری تجارت بنیادین خود، به تجارتی کاملاً جدید بوده و حتی برای تحقق این امر، از تغییر جغرافیایی تأسیسات اصلی خود نیز استقبال کرده است.

بحران فزاینده غذا

این رویداد به طور منظم رهبران تجاری و سیاسی از سراسر جهان را برای یک سری بحث در مورد مسائل جهانی جذب می کند. یکی از موضوعات مهم مورد بحث در مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۳، در مورد تغییرات آب‌وهوا، فرآیند کربن‌زدایی صنایع و گذار انرژی است. سرمایه‌گذاری و افزایش فناوری‌های جدید، از جمله منابع سوخت پایدارتر، موضوعی است که به طور ویژه به آن پرداخته می‌شود و هیدروژن سبز نیز به یک کلید واژه مهم در سال جاری تبدیل شده است. برای کمک به رهبران تجاری و دولتی در استفاده از راه حل های زنجیره تأمین مبتنی بر بلاک چی ، مجمع جهانی اقتصاد همچنین Toolkit بلاک چین خود را راه اندازی کرده است که هدف آن به حداکثر رساندن مزایا و به حداقل رساندن خطرات در ارتباط با دفتر کل توزیع شده برای رهبران است.

دبیرکل سازمان ملل: جهان در وضعیتی تاسف‌بار قرار دارد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان‌دهندگان این مجمع گفتند ترکیبی از نخبگان، رهبران سیاسی و فرهنگی ، مدیران کسب و کار و روسای سازمان‌های بین‌المللی در این مجمع شرکت می‌کنند. با شروع سال ۲۰۲۳، این مقام‌ها در مورد چالش‌های سال جاری، به‌ویژه جنگ و درگیری، فشارهای اقتصادی و تغییرات آب و هوایی بحث می‌کنند. ​در نبود ایران و حضور فعال رقبا جنگ اوکراین، مساله انرژی و بحران‌ آب‌وهوایی از‌جمله مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در مجمع جهانی اقتصاد بودند. WEF همچنین در زمینه های مورد علاقه اعضای خود تحقیق می کند و به هدایت همکاری و ارتباط بخش عمومی و خصوصی بین اعضای خود کمک می کند.

سپس از سال ۱۹۷۹ این مجمع گزارش رقابت اقتصادی جهانی را هر سال منتشر می کند و از سال ۱۹۸۷ دو مجمع مدیریت اروپا و جهانی اقتصاد با گسترده کردن حوزه کاری خود تغییر نام داده و در قالب یک ساختار بین المللی فعالیتی بزرگ را آغاز کردن تا به حمل مشکلات بپردازند. در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس در روز دوشنبه، نگرانی‌ها در مورد اقتصاد جهانی مطرح شد که از جمله این آنها بروز یک رکود جهانی است. کارشناسان مجمع جهانی اقتصاد، در گزارش ریسک‌های جهانی خود که هفته گذشته منتشر شد، نوشته‌اند «شکست در کاهش تغییرات آب‌وهوایی به عنوان یکی از شدیدترین تهدیدها در کوتاه مدت رتبه‌بندی می‌شود، اما در عین حال، از آن دسته جمله ریسک‌های جهانی است که ما کمترین آمادگی را برای آن داریم».

دولت‌ها به‌ویژه با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد امنیت ملی کشور وجود دارد، رویکرد بومی‌تری را نسبت این موضوع اتخاذ می‌کنند. کارشناسان قبلاً هشدار داده‌اند که در سال 2023، تعداد افراد بیشتری نسبت به سال‌های قبل با گرسنگی مواجه خواهند شد، زیرا قیمت مواد غذایی همچنان در حال افزایش است، کمبودها عمیق‌تر شده و معیشت بیشتر از بین می‌رود. در سال 2000، اتحاد جهانی برای واکسن و ایمن‌سازی در داووس راه اندازی شد که از آن زمان دسترسی میلیون‌ها نفر به واکسن‌ها را بهبود بخشیده است. از زمان ایجاد، این اتحاد، در واکسیناسیون 760 میلیون کودک در سراسر جهان مشارکت داشته است. مجدداً در سال 1992، نلسون ماندلا و رئیس جمهور وقت آفریقای جنوبی، اولین حضور مشترک خود را در صحنه بین‌المللی در داووس داشتند که مسلماً گامی مهم در جهت پایان دادن به آپارتاید بود.

  • بودجه این سازمان از طریق عضویت آن که شامل بسیاری از شخصیت های برجسته تجاری و سیاسی است تامین می شود.
  • همچنین، مجمع سالانه ۸ تا ۱۰ اجلاس دیگر در سایر نقاط جهان برگزار می‌کند که بخش عمده درآمد مجمع را از طریق حق عضویت و شرکت در این اجلاس‌ها، تأمین می‌کند.
  • لیست رسمی مهمانان اغلب بسیار انحصاری است و از حدود 2 تا 3 هزار شرکت‌کننده و سخنران تشکیل شده است، اما خود جلسه هزاران نفر دیگر را به رویدادهای حاشیه‌ای خود جذب می‌کند.
  • به باور تحلیلگران بین‌الملل، رئیس جمهور آمریکا با این گفته‌ها، باز هم در کنار شعار «اول آمریکا»، به دستاوردهای خود طی یک سال ریاست‌جمهوری‌اش اشاره کرده است که درواقع تلاش برای ویران کردن میراث رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و شکستن هنجارهای سیاسی بین‌المللی است.
  • سال قبل نیز با وجود این‌که رکود هنوز کامل در اقتصاد ریشه ندوانده بود، اما بسیاری از کسب‌وکارها و اشخاص دچار مشکل شدند.

این ریسک تجاری در ابعاد بسیار بزرگ فقط در اجلاس‌های نظیر می‌تواند به‌شکلی ملموس درک شود. بنابراین، حضور در داووس برای کشوری که توسعه و ترمیم اقتصادی بحث روز آن است، ناگزیر از بحثی سیاسی فراتر می‌رود و یکی از معدود فرصت‌هایی محسوب می‌شود که می‌توان شاهد عملکرد شرکت‌های عمده‌ای بود که اقتصاد‌های ملی به آنها وابسته هستند. رهبران ۵۲ کشور جهان و ۶۰۰ سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی، هفته آینده در شهر داووس سوئیس گرد هم می‌آیند و در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد شرکت می‌کنند.

کلاوس مارتین شواب، در نخستین سالهای تاسیس مجمع جهانی اقتصاد، معمولاً از رهبران اقتصادی اروپای غربی برای شرکت در این مجمع دعوت می‌کرد. پیش بینی و ارزیابی ریسک‌های موجود در توسعه جهان، پیش بینی #سناریوهای تحول در آینده‌ی جهان و توسعه استراتژی های توسعه اقتصادی پایدار در جهان، از جمله مواردی است که مجمع جهانی اقتصاد در بیانیه ماموریت خود مطرح کرده و مورد توجه قرار داده Greate reference to understand inflation, economy and financial strategies است. مجمع جهانی اقتصاد یک سازمان غیرانتفاعی ثبت شده در سوییس است که می‌کوشد با ایجاد تعامل میان رهبران بزرگ سیاسی، اقتصادی و صنعتی جهان، به تسریع مسیر توسعه در سطح جهانی، منطقه‌ای و صنعتی کمک کند. مسئولین مجمع جهانی اقتصاد که قرار بود نشست سال ۲۰۲۱ آن در ماه آگوست به میزبانی سنگاپور برگزار شود، از لغو این نشست به دلیل شیوع کرونا خبر دادند. وضعیت هشدار دهنده امنیت جهانی، یکی از موضوعاتی مورد بحث در مجمع جهانی اقتصاد در داووس است. موضوعات مورد بحث توسط رهبران در مجمع ۲۰۲۲ جنگ در اوکراین، تأثیرات جنگ و همه گیری کووید-۱۹ بر اقتصاد جهانی و آینده جهانی شدن بود.

معمولاً مدیران شرکت‌هایی به اجلاس داووس دعوت می‌شوند که درآمد سالانه بالای یک میلیارد دلار داشته باشند و بدیهی است که شرکت‌های کشورهای فقیر و در حال توسعه دنیا همواره در اجلاس داووس در اقلیت قرار می‌گیرند، البته اگر دعوت شوند. در حالی که رهبران سیاسی و تجار موفق، عمده شرکت‌کنندگان داووس را تشکیل می‌دهند، رهبران سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی همچون عفو بین‌الملل، مؤسسه شفافیت بین‌المللی و نهادهای مختلف سازمان ملل متحد نیز حضور فعالی در اجلاس دارند. جنگ تجای میان آمریکا و چین، دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان بیش از هر چیز بر مذاکرات بوئنوس آیرس سایه انداخته است. هر دو کشور پیش از این در اقدامی متقابل تعرفه های گمرکی بر صدها میلیاد دلار واردات کالاهای رقیب را افزایش داده اند. صادرات عنصری کلیدی در اقتصاد صادرات یک عنصر کلیدی و تاثیرگذار در توسعه اقتصادی کشور و راهکاری برای بکارگیری استراتژی­‌ها در زیر ساخت­‌های فرهنگی و اجتماعی کشور است. توسعه صادرات و درست وارد شدن به بازارهای جهانی و حفظ ثبات در بازار امکان پذیر نیست ، مگر با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی که بصورت قانون غیر قابل تغییر وجود داشته باشد.