طلا با کاهش دلار کاهش می یابد، بازدهی ها بهبود می یابند اگرچه فدرال رزرو بار دیگر دیدگاه کاهش نرخ بهره را تایید می کند

طلا با کاهش دلار کاهش می یابد، بازدهی ها بهبود می یابند اگرچه فدرال رزرو بار دیگر دیدگاه کاهش نرخ بهره را تایید می کند

  • با بازگشت دلار و بازده اوراق قرضه، قیمت طلا به شدت کاهش یافت.
  • فدرال رزرو همچنان در پیش بینی سه کاهش نرخ بهره در سال جاری گیر کرده است.
  • چشم انداز اقتصادی بهبود یافته ایالات متحده به دلار آمریکا اجازه می دهد تا زخم ها را لیس بزند.

قیمت طلا (XAU/USD) از بالاترین رکوردهای جدید تاریخ در حدود 2220 دلار در جلسه اولیه روز پنجشنبه آمریکا با افزایش شدید بازدهی دلار و خزانه داری آمریکا کاهش یافت. شاخص دلار آمریکا (DXY) که ارزش گرین‌بک را در برابر شش ارز اصلی دنبال می‌کند، پس از کاهشی که پس از انتشار نمودار نقطه‌ای فدرال رزرو (فدرال رزرو) مشاهده شد، به 103.50 بازگشت. به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌های اصلاح‌شده به سمت بالا برای تولید ناخالص داخلی (GDP) و شاخص اصلی قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) سالانه برای سال 2024، نزولی دلار آمریکا را محدود کرده است. بهبود چشم انداز اقتصادی ایالات متحده نوید خوبی برای دلار آمریکا است. بازدهی 10 ساله خزانه داری ایالات متحده به 4.27% افزایش یافت زیرا فدرال رزرو از ارائه هر گونه زمان مشخصی برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو خودداری می کند.

پیش از این، زمانی که گمانه زنی ها در مورد امیدهای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه ژوئن پس از اینکه نمودار نقطه ای به روز شده سه ماهه در نشست سیاست گذاری ماه مارس نشان داد که سه پیش بینی کاهش نرخ برای سال جاری همچنان روی میز باقی مانده است، قیمت طلا به بالاترین سطح خود ادامه می دهد. نظرات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نیز به افزایش تقاضا برای طلا کمک کرد. پاول گفت که سیاست گذاران مطمئن هستند که تورم اساسی با وجود اعداد ثابت تورم فوریه در حال کاهش است. انتظارات شرکت برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، هزینه فرصت سرمایه گذاری در دارایی های بدون بازده مانند طلا را کاهش می دهد.

محرک های بازار دیجست روزانه: قیمت طلا با افزایش شدید بازدهی ایالات متحده کاهش می یابد

  • قیمت طلا پس از نوسازی رکوردهای تاریخ در حدود 2223 دلار به شدت سقوط کرد زیرا دلار آمریکا از 103.17 پایین ترین سطح پنج روزه خود بازگشت.
  • تقاضا برای طلا به طور کلی صعودی است زیرا فدرال رزرو نشان داد که تورم در مسیر درست حرکت می کند. فدرال رزرو مطمئن است که با وجود سرسخت ماندن تورم در دو ماه اول سال جاری، فشارهای اساسی قیمت ها در حال کاهش است. مقامات فدرال رزرو پیش‌بینی می‌کنند که شاخص قیمت سالانه Core PCE در سال 2024 2.6 درصد باشد که بالاتر از 2.4 درصد پیش‌بینی‌شده در جلسه سیاست‌گذاری دسامبر است.
  • نمودار نقطه ای به روز شده فدرال رزرو نشان داد که پیش بینی های دسامبر در مورد سه کاهش نرخ بهره در سال 2024 همچنان در مسیر خود باقی می ماند. از هر 19 سیاستگذار، 9 نفر از کاهش سه بار نرخ بهره در سال جاری حمایت می کنند، در حالی که یکی بیش از سه بار پیش بینی کرده بود. سایر سیاست گذاران پیش بینی کردند که در همان دوره دو یا کمتر کاهش نرخ داشته باشند.
  • این امر انتظارات فدرال رزرو را برای کاهش نرخ بهره از نشست سیاستی ژوئن افزایش داد. ابزار CME FedWatch نشان می دهد که کمی بیش از 74 درصد احتمال کاهش نرخ در ماه ژوئن وجود دارد که نسبت به 59 درصد ثبت شده قبل از جلسه فدرال رزرو به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
  • در حالی که پیش بینی فدرال رزرو برای کاهش سه بار نرخ بهره در سال جاری دست نخورده باقی مانده است، پیش بینی های میانگین نرخ بهره برای سال های 2025 و 2026 به ترتیب به 2.9 و 3.1 درصد افزایش یافته است. میانگین پیش بینی ها برای نرخ بلندمدت نیز به 2.6 درصد افزایش یافته است.
  • در مورد چشم انداز اقتصادی ایالات متحده، فدرال رزرو نرخ بیکاری را تا سال 2024 به 4.0 درصد می رساند که از 4.1 درصد پیش بینی شده در دسامبر کاهش یافته است. در همین حال، پیش بینی ها برای تولید ناخالص داخلی (GDP) 2024 از 1.4 درصد پیش بینی شده در دسامبر به 2.1 درصد افزایش یافته است.

تجزیه و تحلیل فنی: قیمت طلا از بالاترین سطح تاریخ نزدیک به 2220 دلار سقوط کرد

قیمت طلا از 2220 دلار به زیر 2180 دلار سقوط کرد. تقاضای کوتاه مدت برای قیمت طلا بسیار صعودی است زیرا میانگین متحرک نمایی 20 روزه (EMA) در 2137 دلار به صورت عمودی شیب بیشتری دارد.

قیمت طلا در قلمروی نامشخص معامله می شود اما ممکن است با مقاومت در نزدیکی سطح 161.8 درصدی فیبوناچی در 2250 دلار مواجه شود. ابزار فیبوناچی از حداکثر 4 دسامبر در 2144.48 دلار تا 13 دسامبر در 1973.13 دلار ترسیم شده است. در جهت نزولی، بالاترین قیمت در 4 دسامبر در 2,144.48 دلار حمایت اصلی برای افزایش قیمت طلا خواهد بود.

شاخص قدرت نسبی 14 دوره ای (RSI) در محدوده صعودی 60.00-80.00 در نوسان است که نشان دهنده صعود بیشتر در آینده است.

سوالات متداول فدرال رزرو

سیاست پولی در ایالات متحده توسط فدرال رزرو (Fed) شکل می گیرد. فدرال رزرو دو وظیفه دارد: دستیابی به ثبات قیمت و ایجاد اشتغال کامل. ابزار اصلی آن برای دستیابی به این اهداف، تعدیل نرخ بهره است. زمانی که قیمت ها خیلی سریع افزایش می یابد و تورم بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو است، نرخ بهره را افزایش می دهد و هزینه های استقراض را در کل اقتصاد افزایش می دهد. این منجر به دلار آمریکا (USD) قوی‌تر می‌شود، زیرا ایالات متحده را به مکانی جذاب‌تر برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی تبدیل می‌کند تا پول خود را پارک کنند. زمانی که تورم به کمتر از 2 درصد می‌رسد یا نرخ بیکاری خیلی بالا می‌رود، فدرال رزرو ممکن است نرخ‌های بهره را کاهش دهد تا وام‌گیری را تشویق کند، که بر گرینبک تأثیر می‌گذارد.

فدرال رزرو (فدرال رزرو) سالانه هشت جلسه سیاست گذاری برگزار می کند که در آن کمیته بازار باز فدرال (FOMC) شرایط اقتصادی را ارزیابی کرده و تصمیمات سیاست پولی را اتخاذ می کند. در FOMC دوازده نفر از مقامات فدرال رزرو حضور دارند – هفت عضو هیئت رئیسه، رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک، و چهار نفر از یازده رئیس بانک مرکزی منطقه ای باقی مانده، که دوره های یک ساله را به صورت چرخشی خدمت می کنند. .

در شرایط شدید، فدرال رزرو ممکن است به سیاستی به نام تسهیل کمی (QE) متوسل شود. QE فرآیندی است که توسط آن فدرال رزرو به طور قابل ملاحظه ای جریان اعتبار را در یک سیستم مالی گیر کرده افزایش می دهد. این یک معیار سیاستی غیراستاندارد است که در طول بحران ها یا زمانی که تورم بسیار پایین است استفاده می شود. این سلاح منتخب فدرال رزرو در طول بحران بزرگ مالی در سال 2008 بود. این سلاح شامل چاپ دلارهای بیشتر توسط فدرال رزرو و استفاده از آنها برای خرید اوراق قرضه با درجه بالا از موسسات مالی است. QE معمولاً دلار آمریکا را تضعیف می کند.

انقباض کمی (QT) فرآیند معکوس QE است که به موجب آن فدرال رزرو خرید اوراق قرضه از موسسات مالی را متوقف می‌کند و اصل اوراق قرضه‌ای را که در حال سررسید است، برای خرید اوراق جدید سرمایه‌گذاری نمی‌کند. معمولاً برای ارزش دلار آمریکا مثبت است.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/gold-price-holds-onto-gains-as-speculation-for-fed-rate-cuts-in-june-deepens-202403211101