طلا قبل از اینکه ریسک گریزی و دلار قوی را پشت سر بگذارد اوج خود را به بالاتر از 2400 دلار می رساند.

طلا قبل از اینکه ریسک گریزی و دلار قوی را پشت سر بگذارد اوج خود را به بالاتر از 2400 دلار می رساند.

  • طلا به رکورد 2431 دلار رسید، سپس در بحبوحه تقویت دلار آمریکا و کاهش نگرانی های تورم، عقب نشینی کرد.
  • تنش های ژئوپلیتیکی بین ایران و اسرائیل باعث نوسانات بازار شد و در ابتدا تقاضا برای پناهگاه های امن را افزایش داد.
  • اظهارات مقامات فدرال رزرو باعث افزایش ارزش دلار آمریکا می شود که یک باد مخالف برای قیمت طلا است.

قیمت طلا پس از رسیدن به بالاترین سطح تاریخ در جریان معاملات روز جمعه آمریکای شمالی، هفته را با افزایش اندک 0.59 درصد به پایان رساند. حرکت قیمت نوسان داشت زیرا ریسک‌های ژئوپلیتیکی جرقه‌ای را برای فرار به دارایی‌های امن ایجاد کرد و این فلز بدون بازده را به سمت 2431 دلار سوق داد، بالاترین رکورد جدید، قبل از اینکه در برابر قدرت کلی دلار آمریکا عقب‌نشینی کرد. در زمان نگارش این مقاله، XAU/USD با 1.18 درصد کاهش با 2343 دلار مبادله می شود.

به گفته منابع خبری، ایران در پی حمله اسرائیل که دو هفته پیش منجر به کشته شدن هفت مقام ایرانی شد، آماده حمله به خاک اسرائیل است.

گذشته از این، آخرین ارقام تورم ایالات متحده که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه فاش شد، باعث نوسانات در فلز گرانبها شد. پس از انتشار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) این فلز بدون بازده به 2303 دلار کاهش یافت. با این حال، به دلیل کاهش فشارهای تورمی به دنبال انتشار گزارش شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) که زیر اجماع سرفصل ها و برخی از قرائت های فوریه منتشر شد، این افت کوتاه مدت بود.

مقامات فدرال رزرو در حال عبور از اخبار به رهبری سوزان کالینز، رئیس فدرال رزرو بوستون، آستن گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو، و جفری اشمید، رئیس فدرال رزرو کانزاس سیتی هستند که عمدتاً به امید کاهش نرخ بهره آب سرد بیشتری را انباشته می کنند.

محرک های بازار دیجست روزانه: طلا در بحبوحه احساسات ترش بر قدرت دلار آمریکا سقوط کرد

  • شاخص اولیه احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان در ماه آوریل کاهش یافت و به 59.7 رسید و به زیر 79.0 مورد انتظار سقوط کرد. علاوه بر این، انتظارات تورمی کوتاه مدت برای سال آینده به 3.1 درصد افزایش یافته است، از نرخ پیش بینی شده و قبلی 2.9 درصد. انتظارات تورمی بلندمدت با نگاهی به پنج سال آینده نیز افزایش یافت و از 2.8 درصد به 3.0 درصد رسید.
  • داده های تورمی مختلط فاش شده در ایالات متحده (ایالات متحده)، سرمایه گذاران را بر آن داشت تا انتظارات از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را کاهش دهند. داده‌های هیئت تجارت شیکاگو (CBOT) نشان می‌دهد که معامله‌گران آتی انتظار دارند تنها دو کاهش در نرخ صندوق‌های فدرال را داشته باشند زیرا نرخ مرجع اصلی را برای پایان سال در حدود 4.915 درصد پیش‌بینی می‌کنند.
  • شاخص دلار آمریکا (DXY) نیز شاهد افزایش قابل توجهی بود و بیش از 0.64 درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح جدید YTD یعنی 106.10 رسید.
  • سوزان کالینز، رئیس فدرال رزرو بوستون، گفت که اولین کاهش نرخ بهره ممکن است به تعویق بیفتد، در حالی که او اضافه کرد که انتظار دارد به جای سه برابر، دو بار نرخ بهره را کاهش دهد.
  • آستن گولزبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو، اظهار داشت که نرخ تورم چندگانه بالاتر از آن است که او می‌خواهد، و افزود که بی‌ثباتی خاورمیانه از نظر قیمت نفت و گاز، یک کارت وحشی برای فدرال رزرو است. شوک عرضه منفی خوب نیست.
  • جفری اشمید، رئیس فدرال رزرو کانزاس سیتی، تأکید کرد که با توجه به سطوح تورم ثابت، موضع فعلی سیاست پولی ایالات متحده مناسب است. وی خواستار صبر و حوصله در مورد نرخ بهره شد و از رویکرد محتاطانه تا زمانی که مشخص شود تورم به سمت هدف 2 درصد عقب نشینی می کند، خواستار شد.
  • کنسرسیوم جهانی طلا فاش می کند که بانک خلق چین بزرگترین خریدار فلز زرد در ماه فوریه بوده و ذخایر خود را با افزایش 12 تنی به 2257 تن رسانده است.

تجزیه و تحلیل فنی: رالی طلا با کاهش XAU/USD به زیر 2400 دلار متوقف شد

روند صعودی طلا علیرغم نزول به منطقه 2350 دلاری، پس از رسیدن به بالاترین سطح تاریخ به بالای 2400 دلار، همچنان ادامه خواهد داشت. در صورتی که فروشندگان قیمت ها را به کمتر از 2350 دلار برسانند، سطح حمایت بعدی پایین ترین سطح 2319 دلار در 10 آوریل و به دنبال آن پایین ترین سطح روزانه 8 آوریل 2303 دلار خواهد بود. پس از تسویه، پشتیبانی بعدی بالاترین قیمت 2222 دلاری در 21 جلسه مارس خواهد بود. زیان بیشتر در 2200 دلار دیده می شود.

در طرف مقابل، انتظار صعود بیشتر از 2400 دلار را داشته باشید که مقاومت بعدی در 2431 دلار و پس از آن 2450 دلار مشاهده می شود. نقطه عطف بعدی به 2500 دلار خواهد رسید.

سوالات متداول طلا

طلا نقش کلیدی در تاریخ بشر ایفا کرده است زیرا به طور گسترده ای به عنوان ذخیره ارزش و وسیله مبادله مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر، جدا از درخشش و استفاده از آن برای جواهرات، فلز گرانبها به طور گسترده ای به عنوان یک دارایی امن در نظر گرفته می شود، به این معنی که در زمان های آشفته سرمایه گذاری خوبی محسوب می شود. طلا همچنین به طور گسترده ای به عنوان پوششی در برابر تورم و ارزهای در حال کاهش ارزش تلقی می شود زیرا به هیچ ناشر یا دولت خاصی متکی نیست.

بانک های مرکزی بزرگترین دارندگان طلا هستند. بانک‌های مرکزی با هدف حمایت از ارزهای خود در زمان‌های آشفته، تمایل دارند ذخایر خود را متنوع کنند و طلا بخرند تا قدرت درک شده اقتصاد و ارز را بهبود بخشند. ذخایر بالای طلا می تواند منبع اعتمادی برای پرداخت بدهی یک کشور باشد. بر اساس داده های شورای جهانی طلا، بانک های مرکزی در سال 2022، 1136 تن طلا به ارزش حدود 70 میلیارد دلار به ذخایر خود اضافه کردند. این بالاترین خرید سالانه از زمان شروع ثبت است. بانک های مرکزی از اقتصادهای نوظهور مانند چین، هند و ترکیه به سرعت ذخایر طلای خود را افزایش می دهند.

طلا همبستگی معکوس با دلار آمریکا و خزانه‌داری آمریکا دارد که هم دارایی‌های ذخیره اصلی و هم دارایی امن هستند. وقتی ارزش دلار کاهش می‌یابد، طلا تمایل به افزایش پیدا می‌کند و به سرمایه‌گذاران و بانک‌های مرکزی امکان می‌دهد تا دارایی‌های خود را در زمان‌های آشفته متنوع کنند. طلا همچنین با دارایی های ریسک همبستگی معکوس دارد. افزایش در بازار سهام تمایل به تضعیف قیمت طلا دارد، در حالی که فروش در بازارهای پرریسک به نفع فلز گرانبها است.

قیمت می تواند به دلیل طیف گسترده ای از عوامل تغییر کند. بی ثباتی ژئوپلیتیکی یا ترس از رکود عمیق می تواند به سرعت باعث افزایش قیمت طلا به دلیل وضعیت امن آن شود. به عنوان یک دارایی بدون بازده، طلا با نرخ های بهره پایین تر افزایش می یابد، در حالی که هزینه بالاتر پول معمولاً بر فلز زرد تاثیر می گذارد. با این حال، بیشتر حرکات به نحوه رفتار دلار آمریکا (USD) بستگی دارد زیرا دارایی به دلار (XAU/USD) قیمت گذاری می شود. یک دلار قوی تمایل به کنترل قیمت طلا دارد، در حالی که دلار ضعیف تر احتمالاً قیمت طلا را بالا می برد.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/gold-retreats-from-peak-high-amid-us-dollar-advance-geopolitical-uncertainty-202404121847