دلار کانادا با توجه به داده های خوش بینانه ایالات متحده و نگرانی های ژئوپلیتیکی نزدیک به پایین ترین سطح خود تثبیت می شود

دلار کانادا با توجه به داده های خوش بینانه ایالات متحده و نگرانی های ژئوپلیتیکی نزدیک به پایین ترین سطح خود تثبیت می شود

  • دلار کانادا با جهش دلار به دنبال داده‌های قوی خرده‌فروشی سود می‌آورد.
  • نگرانی سرمایه گذاران از تشدید درگیری در خاورمیانه، حمایت بیشتری از دلار آمریکا به عنوان پناهگاه امن فراهم می کند.
  • قیمت نفت نسبت به اوایل آوریل نزدیک به 3.5 درصد کاهش یافته است که فشار منفی را به CAD اضافه کرده است.

تلاش برای بازیابی دلار کانادا (CAD) که در جلسه روز دوشنبه اروپا مشاهده شد، کوتاه مدت بوده است. دلار آمریکا روند صعودی خود را از سر گرفته است زیرا داده های مصرف خرده فروشی بهتر از حد انتظار حرکت قوی اقتصاد ایالات متحده را تایید کرده است.

ارقام قوی خرده فروشی پس از اعداد ثابت تورم هفته گذشته آمده است و این دیدگاه را تقویت می کند که فدرال رزرو (فدرال رزرو) نرخ ها را برای مدت طولانی تری بالاتر نگه خواهد داشت. این حمایت از دلار آمریکا است، که از حمایت بیشتر از وضعیت بی ثبات در خاورمیانه برخوردار است. اسرائیل در حال بررسی تلافی‌جویی علیه ایران است که می‌تواند جرقه یک درگیری منطقه‌ای را ایجاد کند که در نهایت تقاضا برای دلار را به دلیل وضعیت امن آن افزایش می‌دهد.

در کانادا، همانطور که انتظار می رفت، داده های فروش تولیدی در ماه فوریه بهبود یافت، اگرچه فروش عمده فروشی متوقف شد. علاوه بر این، قیمت نفت، اصلی ترین کالای صادراتی کانادا، در حال عقب نشینی از بالاترین سطح هفته گذشته است که بر Loonie فشار می آورد.

محرک های بازار خلاصه روزانه: USD/CAD لحن صعودی خود را در مورد داده های درخشان ایالات متحده و ریسک گریزی حفظ می کند

  • دلار کانادا با افزایش نرخ دلار بر اساس داده‌های مصرف خوش‌بینانه، به افزایش‌های قبلی بازگشت. نمودار روزانه عملا صاف است.
  • خرده فروشی ایالات متحده در ماه مارس 0.7% از 0.9% در فوریه افزایش یافت که بسیار بالاتر از افزایش 0.3% مورد انتظار بازار بود.
  • بدون احتساب خودروها، کل فروش خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی 1.1 درصد افزایش یافته است، بهترین رقم از ژانویه 2023. بازار انتظار پیشرفت 0.4 درصدی را داشت.
  • جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، اهمیت سطوح تورم اخیر را تصدیق کرده است، اما اطمینان داده است که انتظار دارد کاهش نرخ بهره در سال جاری اتفاق بیفتد.
  • فروش تولیدی کانادا در ماه فوریه 0.7% نسبت به 0% در ماه قبل افزایش یافت که مطابق با پیش بینی بازار بود.
  • با این حال، فروش عمده فروشی کانادا در ماه فوریه در برابر انتظارات بازار مبنی بر افزایش 0.8 درصدی متوقف شد.
  • قیمت نفت WTI به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر در محدوده متوسط ​​84 دلار رسیده است که از 87.60 دلار بالاترین قیمت در هفته‌های گذشته کاهش یافته است.

قیمت دلار آمریکا در 7 روز گذشته

جدول زیر درصد تغییر دلار آمریکا (USD) را در برابر ارزهای اصلی فهرست شده در 7 روز گذشته نشان می دهد. دلار آمریکا ضعیف ترین در برابر فرانک سوئیس بود.

دلار آمریکا یورو پوند CAD AUD JPY NZD CHF
دلار آمریکا 1.79٪ 1.31٪ 1.14٪ 1.69٪ 1.67٪ 1.42٪ 1.11٪
یورو -1.82٪ -0.46٪ -0.66٪ -0.08٪ -0.10٪ -0.37٪ -0.66٪
پوند -1.33٪ 0.48٪ -0.17٪ 0.39٪ 0.37٪ 0.11٪ -0.20٪
CAD -1.15٪ 0.65٪ 0.18٪ 0.57٪ 0.55٪ 0.29٪ -0.03٪
AUD -1.72٪ 0.09٪ -0.39٪ -0.57٪ -0.02٪ -0.29٪ -0.61٪
JPY -1.71٪ 0.11٪ -0.36٪ -0.54٪ 0.02٪ -0.25٪ -0.57٪
NZD -1.42٪ 0.36٪ -0.11٪ -0.29٪ 0.29٪ 0.26٪ -0.32٪
CHF -1.14٪ 0.67٪ 0.20٪ 0.02٪ 0.58٪ 0.55٪ 0.31٪

نقشه حرارتی درصد تغییرات ارزهای اصلی را در برابر یکدیگر نشان می دهد. ارز پایه از ستون سمت چپ انتخاب می شود، در حالی که ارز مظنه از ردیف بالا انتخاب می شود. به عنوان مثال، اگر یورو را از ستون سمت چپ انتخاب کنید و در امتداد خط افقی به ین ژاپن حرکت کنید، درصد تغییر نمایش داده شده در کادر نشان دهنده EUR (پایه) / JPY (نقل قول) خواهد بود.

تجزیه و تحلیل فنی: USD/CAD همچنان صعودی است، با تلاش های نزولی محدود بالای 1.3700

دلار آمریکا سوگیری صعودی را دست نخورده حفظ می کند، با تلاش برای بازیابی Loonie بسیار بالاتر از اوج های قبلی در منطقه 1.3700 تاکنون.

این جفت در هفته گذشته صدر کانال معاملاتی ماه گذشته را شکست و اکنون منطقه مقاومت 1.3780 را آزمایش می کند. جفت USD/CAD در سطوح خرید بیش از حد است اما نه در حد افراط، با هدف اندازه گیری شده کانال شکسته در اواسط نوامبر 1.3845. در جهت نزولی، پشتیبانی 1.3680-1.3660 و پایین تر، در 1.3545 است.

نمودار روزانه USD/CAD

نمودار USDCAD

سوالات متداول بانک مرکزی

بانک های مرکزی یک وظیفه کلیدی دارند و آن اطمینان از ثبات قیمت ها در یک کشور یا منطقه است. زمانی که قیمت برخی کالاها و خدمات در نوسان است، اقتصادها دائماً با تورم یا کاهش تورم مواجه هستند. افزایش مداوم قیمت برای کالاهای مشابه به معنای تورم است، کاهش ثابت قیمت برای همان کالاها به معنای کاهش تورم است. این وظیفه بانک مرکزی است که با تغییر نرخ سیاستی، تقاضا را در یک راستا نگه دارد. برای بزرگترین بانک های مرکزی مانند فدرال رزرو ایالات متحده (فدرال رزرو)، بانک مرکزی اروپا (ECB) یا بانک انگلستان (BoE)، دستور حفظ تورم نزدیک به 2٪ است.

یک بانک مرکزی یک ابزار مهم برای افزایش یا کاهش تورم در اختیار دارد و آن تغییر نرخ سیاست معیار خود است که معمولاً به عنوان نرخ بهره شناخته می شود. در لحظاتی که از قبل ابلاغ شده است، بانک مرکزی بیانیه‌ای با نرخ سیاستی خود صادر می‌کند و دلیل بیشتری در مورد اینکه چرا آن را باقی می‌ماند یا تغییر می‌دهد (کاهش یا افزایش) ارائه می‌کند. بانک‌های محلی نرخ‌های پس‌انداز و وام‌دهی خود را بر این اساس تنظیم می‌کنند، که به نوبه خود کسب درآمد از پس‌اندازهایشان را برای مردم سخت‌تر یا آسان‌تر می‌کند یا برای شرکت‌ها وام گرفتن و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارشان. زمانی که بانک مرکزی نرخ های بهره را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، به این امر، انقباض پولی می گویند. هنگامی که این کشور نرخ معیار خود را کاهش می دهد، به آن تسهیل پولی می گویند.

بانک مرکزی اغلب از نظر سیاسی مستقل است. اعضای هیأت سیاستگذاری بانک مرکزی قبل از انتصاب به کرسی هیأت سیاست از یک سری جلسات و جلسات استماع می گذرانند. هر یک از اعضای هیئت مدیره اغلب اعتقاد خاصی به نحوه کنترل تورم توسط بانک مرکزی و سیاست های پولی متعاقب آن دارند. اعضایی که خواهان یک سیاست پولی بسیار سست، با نرخ‌های پایین و وام‌های ارزان هستند تا اقتصاد را به طور قابل توجهی تقویت کند و در عین حال از دیدن تورم کمی بالاتر از 2 درصد رضایت داشته باشند، «کبوتر» نامیده می‌شوند. اعضایی که ترجیح می‌دهند نرخ‌های بالاتری برای پاداش پس‌انداز ببینند و می‌خواهند تورم را همیشه روشن نگه دارند، «شاهین» نامیده می‌شوند و تا زمانی که تورم به 2 درصد یا کمتر از آن برسد، آرام نخواهند گرفت.

به طور معمول، یک رئیس یا رئیسی وجود دارد که هر جلسه را رهبری می کند، باید بین شاهین ها یا کبوترها اجماع ایجاد کند و آخرین حرف خود را می گوید که چه زمانی به تقسیم آرا می رسد تا از تساوی 50-50 در مورد اینکه آیا جریان فعلی یا نه. سیاست باید تعدیل شود رئیس سخنرانی‌هایی را ارائه می‌کند که اغلب می‌توان آن‌ها را به صورت زنده دنبال کرد، جایی که موضع و چشم‌انداز پولی فعلی در حال انتقال است. یک بانک مرکزی سعی می کند سیاست پولی خود را بدون ایجاد نوسانات خشونت آمیز در نرخ ها، سهام یا واحد پولی خود پیش ببرد. همه اعضای بانک مرکزی مواضع خود را در قبال بازارها پیش از برگزاری جلسه سیاستگذاری هدایت می کنند. چند روز قبل از تشکیل جلسه سیاستگذاری تا زمانی که خط مشی جدید ابلاغ شود، اعضا از صحبت علنی منع می شوند. به این دوره خاموشی می گویند.

منبع: https://www.fxstreet.com/news/canadian-dollar-remains-vulnerable-after-strong-us-retail-sales-202404151557