دلار آمریکا ثابت است، قیمت نفت با بدتر شدن چشم انداز تقاضا کاهش می یابد

دلار آمریکا (USD) پس از بازگشت اندک روز چهارشنبه به وضعیت خود ادامه می دهد زیرا سرمایه گذاران همچنان از دارایی های حساس به ریسک دوری می کنند. در همین حال، تقویت مجدد دلار و نگرانی های فزاینده نسبت به بدتر شدن چشم انداز تقاضا باعث کاهش قیمت نفت خام می شود. نشانه‌های تورم چسبنده در اقتصادهای بزرگ به فعالان بازار یادآوری می‌کند که بانک‌های مرکزی می‌توانند به قیمت کاهش فعالیت‌ها به سیاست‌های پولی سختگیرانه پایبند باشند.


اشتراک گذاری:

  • دلار آمریکا در نیمه دوم هفته در برابر رقبای اصلی خود مقاوم می ماند.
  • قیمت نفت خام به دلیل بدتر شدن چشم انداز تقاضا و تقویت دلار آمریکا کاهش می یابد.
  • USD می تواند به انتشار داده های اقتصاد کلان از ایالات متحده در جلسه آمریکا واکنش نشان دهد.

در همین حال، شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار روزانه به سمت 50 حرکت می کند که نشان می دهد فروشندگان از تعهد به تضعیف بیشتر دلار خودداری می کنند.

فدرال رزرو همچنین از انقباض کمی (QT) یا تسهیل کمی (QE) برای تنظیم اندازه ترازنامه خود و هدایت اقتصاد در جهت دلخواه استفاده می کند. QE به خرید دارایی های فدرال رزرو، مانند اوراق قرضه دولتی، در بازار آزاد برای تحریک رشد اشاره دارد و QT دقیقاً برعکس است. QE به طور گسترده ای به عنوان یک اقدام سیاست بانک مرکزی منفی USD در نظر گرفته می شود و بالعکس.


منبع: https://www.fxstreet.com/news/us-dollar-holds-its-ground-oil-prices-slide-on-worsening-demand-outlook-202304201025

فدرال رزرو ایالات متحده (فدرال رزرو) دو وظیفه دارد: حداکثر اشتغال و ثبات قیمت. فدرال رزرو از نرخ بهره به عنوان ابزار اصلی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند اما باید تعادل مناسب را پیدا کند. اگر فدرال رزرو نگران تورم باشد، سیاست خود را با افزایش نرخ بهره برای افزایش هزینه استقراض و تشویق پس‌انداز سخت‌تر می‌کند. در این سناریو، دلار آمریکا (USD) احتمالاً به دلیل کاهش عرضه پول ارزش پیدا می کند. از سوی دیگر، اگر فدرال رزرو نگران افزایش نرخ بیکاری به دلیل کندی فعالیت اقتصادی باشد، می تواند تصمیم بگیرد که سیاست خود را از طریق کاهش نرخ بهره کاهش دهد. نرخ بهره پایین تر احتمالاً منجر به رشد سرمایه گذاری می شود و به شرکت ها اجازه می دهد افراد بیشتری را استخدام کنند. در این صورت انتظار می رود دلار ارزش خود را از دست بدهد.

شاخص دلار آمریکا کمی کمتر از میانگین متحرک ساده 20 روزه (SMA) معامله می شود که در حال حاضر در 102.20 قرار دارد. در صورتی که DXY روز را بالاتر از آن سطح ببندد، می تواند 103.00 (سطح ایستا، سطح روانی) و 103.50 (SMA 50 روزه، SMA 100 روزه) را هدف قرار دهد.

در جهت نزولی، 101.50 (سطح ایستا) به عنوان حمایت موقت جلوتر از 101.00/100.80 (سطح روانی، سطح ایستا، مجموعه پایین چند ماهه در 14 آوریل) تراز می شود. بسته شدن روزانه زیر آن ناحیه حمایتی می تواند در را برای یک لغزش طولانی به سمت 100.00 (سطح روانی) باز کند.

سیاست فدرال رزرو چگونه بر دلار آمریکا تأثیر می گذارد؟

شاخص دلار آمریکا که عملکرد دلار را در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی ردیابی می کند، در روز پنجشنبه در محدوده نزدیک به 102.00 باقی می ماند. به صورت هفتگی، شاخص در محدوده مثبت باقی می‌ماند و به دنبال شکستن یک زنجیره پنج هفته‌ای است.

محرک های بازار خلاصه روزانه: دلار آمریکا در انتظار انتشار داده های کلان اقتصادی از ایالات متحده است

  • وزارت کار ایالات متحده داده های هفتگی اولیه ادعاهای بیکاری را در روز پنجشنبه منتشر خواهد کرد که پیش بینی می شود تا 240,000 برسد.
  • فروش خانه های موجود در ماه مارس و نظرسنجی تولیدی بانک فدرال رزرو فیلادلفیا نیز در سند اقتصادی ایالات متحده ارائه خواهند شد.
  • داده‌های قوی‌تر از حد انتظار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) از بریتانیا نگرانی‌ها را نسبت به تورم ثابت جهانی زنده کرد و باعث افزایش بازده اوراق قرضه جهانی شد.
  • بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده در اوایل چهارشنبه به سمت شمال چرخید و به بالاترین سطح خود در نزدیک به یک ماه گذشته بالای 3.6 درصد رسید و سپس در روز پنجشنبه وارد مرحله تثبیت شد.
  • قیمت نفت خام روز چهارشنبه به شدت کاهش یافت و بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت بیش از 2 درصد کاهش یافت. WTI تحت فشار فروش باقی می ماند و در پایین ترین سطح خود در بیش از دو هفته گذشته زیر 78 دلار معامله می شود.
  • کتاب بژ فدرال رزرو اواخر چهارشنبه نشان داد که فعالیت های تولیدی به طور گسترده ای ثابت یا کاهش یافته است، حتی با ادامه بهبود زنجیره های تامین. در ادامه این نشریه آمده است: «سطح کلی قیمت‌ها در طول این دوره گزارش نسبتاً افزایش یافت، اگرچه به نظر می‌رسید که نرخ افزایش قیمت‌ها کند شده است».
  • آستن گولزبی، رئیس بانک فدرال رزرو شیکاگو در مصاحبه ای با American Public Media Marketplace در مورد «پس از شکست دو بانک بزرگ منطقه ای فدرال رزرو در ماه گذشته که بخش مالی را تحت تأثیر قرار داد، منتظرم ببینم آیا اعتبارات دیگری برای کاهش وجود دارد یا خیر». چهار شنبه.
  • جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، بار دیگر تاکید کرد که برای ارزیابی تأثیر اقتصادی شرایط اعتباری سخت‌تر خیلی زود است و افزود که آنها باید به استفاده از ابزارهای سیاسی برای بازگرداندن ثبات قیمت‌ها ادامه دهند.
  • جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، روز سه شنبه به رویترز گفت که در غیاب پیشرفت واضح در مورد تورم، نرخ بهره باید به افزایش خود ادامه دهد. بولارد همچنین خاطرنشان کرد که او همچنان “نرخ سیاست محدودکننده کافی” را در محدوده 5.50 تا 5.75 درصد می بیند و اضافه کرد که تمایل دارد نرخ ها را برای مدت طولانی تری در آنجا نگه دارد تا زمانی که تورم مهار شود.
  • شروع مسکن در ایالات متحده در ماه مارس به دنبال افزایش 7.3 درصدی فوریه (بررسی از 9.8 درصد) به میزان 0.8 درصد به صورت ماهانه کاهش یافت. در همین بازه زمانی، پروانه های ساختمانی 8.8 درصد در مقایسه با انتظار بازار +1.45 درصد کاهش یافت.
  • داده های چین در روز سه شنبه نشان داد که دومین اقتصاد بزرگ جهان با نرخ سالانه 4.5 درصد در سه ماهه اول رشد کرد که بسیار قوی تر از رشد 2.9 درصدی ثبت شده در سه ماهه آخر سال 2022 بود. برآورد برای گسترش 4٪. سایر داده‌ها نشان می‌دهند که تولید صنعتی 3.9 درصد و خرده‌فروشی 10.6 درصد به صورت سالانه افزایش یافته است، در حالی که تحلیلگران تخمین زده‌اند که 7.4 درصد است.
  • توماس بارکین، رئیس فدرال رزرو ریچموند، روز دوشنبه گفت که او می خواهد شواهد بیشتری از بازگشت تورم به هدف داشته باشد.

تحلیل تکنیکال: شاخص دلار آمریکا زیر مقاومت کلیدی باقی می ماند