پس از سخنرانی پاول، رئیس فدرال رزرو، که بر مبارزه با تورم تاکید کرد، قیمت نفت کاهش یافت

نفت خام WTI در حال حاضر حدود 72 دلار و نفت خام برنت 76 دلار معامله می شود.

اخبار نفت و محرکان بازار

  • جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در سخنرانی روز جمعه در کنفرانس تحقیقاتی توماس لاوباخ در واشنگتن دی سی، بر لزوم کاهش مداوم تورم بالا تاکید کرد. این امر نشان می‌دهد که انقباض بیشتر ممکن است در افق باشد و رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت را مهار کند.
  • جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، صریح‌ترین اطمینان خود را تا کنون ارائه کرد که هر کاری که لازم باشد برای تضمین توافق برای افزایش سقف بدهی ایالات متحده، جلوگیری از بحران مالی و تامین تقاضای آینده برای نفت انجام خواهد داد. او روز پنجشنبه پیش از گفتگو با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، گفت: «ما با هم می‌آییم زیرا هیچ جایگزینی وجود ندارد.
  • شروع فصل رانندگی در ایالات متحده نزدیک است و انتظار می رود تقاضا برای بنزین برای آن افزایش یابد.
  • داده‌های ابتکار داده سازمان‌های مشترک (JODI) نشان داد افزایش تقاضای جهانی برای نفت در ماه مارس در روز پنجشنبه، که بیشتر از قیمت نفت حمایت کرد.
  • گزارش JODI حاکی از افزایش تقاضای جهانی 3 میلیون بشکه در روز در ماه مارس است.
  • دلار آمریکا تحت فشار قرار می گیرد زیرا ترس از سقف بدهی کاهش می یابد و تقاضای امن را کاهش می دهد.
  • با این حال، نزولی گرینبک با این انتظارات کاهش می‌یابد که ادامه وام‌گیری و رشد مهار شده منجر به تورم بالاتر و نرخ‌های بهره بالاتر می‌شود که در صورت تحقق، از دلار حمایت می‌کنند.

تحلیل تکنیکال نفت خام: روند نزولی نشانه هایی از پایان را نشان می دهد

گزارش های هفتگی موجودی نفت منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا (API) و آژانس اطلاعات انرژی (EIA) بر قیمت نفت خام برنت تأثیر می گذارد. تغییرات در موجودی ها منعکس کننده نوسان عرضه و تقاضا است. اگر داده‌ها کاهش ذخایر را نشان دهد، می‌تواند نشان دهنده افزایش تقاضا و افزایش قیمت نفت باشد. موجودی های بالاتر می تواند منعکس کننده افزایش عرضه و کاهش قیمت ها باشد. گزارش API هر سه شنبه و EIA روز بعد منتشر می شود. نتایج آنها معمولاً مشابه است و در 75 درصد مواقع در 1٪ از یکدیگر قرار می گیرند. داده های EIA قابل اعتمادتر در نظر گرفته می شوند، زیرا این یک سازمان دولتی است.

اوپک چه تاثیری بر قیمت نفت خام برنت دارد؟

با وجود روند نزولی غالب، نشانه هایی وجود دارد که ممکن است به پایان برسد. همگرایی صعودی ملایمی بین قیمت و شاخص قدرت نسبی (RSI) در پایین‌ترین حد مارس و مه 2023 وجود دارد، به طوری که قیمت در ماه می به پایین‌ترین حد خود رسید که با پایین‌تر بودن RSI مطابقت ندارد. این نشانه کاهش فشار نزولی است.


اشتراک گذاری:

  • پس از آن که پاول، رئیس فدرال رزرو، تعهد خود به مبارزه با تورم را تکرار کرد، قیمت نفت افزایش ها را معکوس کرد و در روز جمعه کاهش یافت.
  • دلار آمریکا کاهش می یابد زیرا تقاضای پناهگاه امن به دلیل کاهش نگرانی های سقف بدهی کاهش می یابد، نفت عمدتاً بر اساس دلار قیمت گذاری می شود.
  • نزولی برای دلار آمریکا احتمالاً در میان افزایش انتظارات تورمی مهار می شود.
  • قیمت نفت در یک روند نزولی فنی قرار دارد و به نفع شورت است، اگرچه نشانه هایی وجود دارد که ممکن است پایین آمدن آن شکل بگیرد.

الگوی شمعدانی چکشی بلند ژاپنی که در پایین‌ترین سطح 4 می (و سال تا امروز) شکل گرفت، نشانه دیگری است که ممکن است یک پایین استراتژیک کلیدی باشد.

مانند همه دارایی ها، عرضه و تقاضا محرک های کلیدی قیمت نفت خام برنت هستند. به این ترتیب، رشد جهانی می تواند محرک افزایش تقاضا و بالعکس برای رشد ضعیف جهانی باشد. بی‌ثباتی سیاسی، جنگ‌ها و تحریم‌ها می‌توانند عرضه را مختل کنند و بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند. تصمیمات اوپک، گروهی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت، یکی دیگر از عوامل کلیدی قیمت است. ارزش دلار آمریکا بر قیمت نفت خام برنت تأثیر می گذارد، زیرا نفت عمدتاً با دلار آمریکا معامله می شود، بنابراین دلار ضعیف تر می تواند نفت را مقرون به صرفه تر کند و بالعکس.

چگونه داده های موجودی انبار بر قیمت نفت خام برنت تأثیر می گذارد

WTI US Oil: نمودار روزانه

نفت خام برنت نوعی نفت خام است که در دریای شمال یافت می شود و به عنوان معیاری برای قیمت های بین المللی نفت استفاده می شود. این ماده به دلیل گرانش بالا و محتوای گوگرد کم آن “سبک” و “شیرین” در نظر گرفته می‌شود و تصفیه آن را به بنزین و سایر محصولات با ارزش آسان‌تر می‌کند. نفت خام برنت به عنوان یک قیمت مرجع برای تقریباً دو سوم عرضه‌های نفت بین‌المللی در جهان است. محبوبیت آن به در دسترس بودن و ثبات آن بستگی دارد: منطقه دریای شمال دارای زیرساخت های مستقر برای تولید و حمل و نقل نفت است که تضمین کننده عرضه قابل اعتماد و پایدار است.

چه عواملی باعث افزایش قیمت نفت خام برنت می شود؟

اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) گروهی متشکل از 13 کشور تولیدکننده نفت است که مجموعاً در نشست‌های دوبار در سال، سهمیه‌های تولید را برای کشورهای عضو تعیین می‌کنند. تصمیمات آنها اغلب بر قیمت نفت خام برنت تأثیر می گذارد. زمانی که اوپک تصمیم به کاهش سهمیه ها می گیرد، می تواند عرضه را محدود کند و قیمت نفت را بالا ببرد. وقتی اوپک تولید را افزایش می دهد، نتیجه معکوس دارد. اوپک پلاس به گروه گسترده ای اطلاق می شود که شامل ده عضو اضافی غیراوپک می شود که قابل توجه ترین آنها روسیه است.

برای احیای مجدد و تایید مجدد روند نزولی، یک شکست به پایین‌تر از پایین‌ترین سطح سال تا به امروز (YTD) یعنی 64.31 دلار، با هدف بعدی در حدود 62.00 دلار، جایی که پایین‌ترین سطح از سال 2021 وارد عمل خواهد شد، و به دنبال آن حمایت در 57.50 دلار خواهد بود.

نفت WTI در یک روند نزولی بلندمدت قرار دارد و به پایین ترین سطح خود رسیده است. با توجه به ضرب المثل قدیمی که ترند دوست شماست، این به نفع پوزیشن های کوتاه نسبت به موقعیت های بلند است. زیر تمام میانگین های متحرک ساده روزانه (SMA) و همه SMA های هفتگی به جز 200 هفته با 66.89 دلار معامله می شود.

پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو (فدرال رزرو) تعهد خود را برای مبارزه با تورم بیش از حد بالا اعلام کرد، قیمت نفت در روز جمعه اندکی کاهش یافت. در اوایل روز، نفت پس از ترکیبی از خوش بینی در مورد سقف بدهی افزایش یافت و شروع فصل رانندگی در ایالات متحده، نشان داد که تقاضای آتی برای نفت انعطاف پذیر خواهد بود. شاخص دلار آمریکا (DXY) در زمان نگارش این مقاله با کاهش اندکی روبرو شده است که به قیمت‌های نفت خام که عمدتاً به دلار آمریکا قیمت‌گذاری و معامله می‌شوند، عقب‌نشینی می‌کند.


منبع: https://www.fxstreet.com/news/oil-price-recovers-on-biden-debt-ceiling-assurances-and-demand-pickup-202305191224

با این حال، گاوهای نر قیمت نفت باید از بالاترین سطح 76.85 دلار در 28 آوریل عبور کنند تا روند نزولی غالب را زیر سوال ببرند.