یک شگفتی منفی در فعالیت – BBVA

تحلیلگران دپارتمان تحقیقات BBVA توضیح دادند که تولید صنعتی در ترکیه تنها 0.4 درصد در ماه سپتامبر کمتر از 3 درصد رشد داشته است. آنها نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را در طول سال 2022 نزدیک به 5.5 درصد پیش بینی کردند.

نقل قول های کلیدی:

«در سری‌های فصلی و تقویمی تنظیم‌شده، IP در سپتامبر کاهش یافت (-1.6% m/m) به دلیل زوال گسترده در اجزای فرعی. کاهش سرعت فعالیت صنعتی در دوره های سه ماهه با انقباض IP به میزان 4.1 درصد در سه ماهه سوم (در مقابل 0.8 درصد در سه ماهه دوم) مشهودتر بود که به دلیل سهم تولید کالاهای واسطه ای 2.2 درصد در کاهش بود. پس از آن به ترتیب کالاهای مصرفی (عمدتاً غیر بادوام)، کالاهای سرمایه ای و انرژی قرار گرفتند.

طبق گزارش‌های کنونی ما، رشد تولید ناخالص داخلی از سه ماهه سوم با وضوح بیشتری شروع به کاهش کرده است و با شاخص‌های اولیه سه ماهه چهارم، کاهش سرعت بسیار سریع‌تر از حد انتظار شده است. اولویت سیاسی برای حفظ سیاست‌های حامی رشد به هر قیمتی، ما را بر آن می‌دارد تا پیش از انتخابات، علاوه بر تداوم سیاست‌های پولی بسیار سست، انتظار اقدامات مالی ضدچرخه‌ای بیشتری داشته باشیم. بنابراین، ما انتظار داریم که رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 به نزدیک 5.5٪ برسد که با سرعت قوی در نیمه اول سال با حدود 5٪ دنبال می شود.


منبع: https://www.fxstreet.com/news/turkiye-a-negative-surprise-in-activity-bbva-202211111634