چشم‌انداز اقتصادی مطلوب‌تر چین پس از کنار گذاشتن سیاست کووید صفر – رابوبانک

در هفتم دسامبر، چین دوست و دشمن را با چرخش ناگهانی صفر کووید غافلگیر کرد. پیش بینی امسال ریسک های صعودی و نزولی قابل توجهی دارد. با این حال، اقتصاددانان رابوبانک معتقدند که از منظر میان مدت، چشم انداز اقتصادی چین پس از کنار گذاشتن سیاست کووید صفر، مطلوب تر شده است.

یک محور محوری؟


منبع: https://www.fxstreet.com/news/more-favourable-chinas-economic-prospects-after-abandoning-zero-covid-policy-rabobank-202301201038

ما انتظار داریم یک رکود نسبتاً خفیف که در سه ماهه آخر سال گذشته آغاز شده و باید پس از سه ماهه اول سال جاری به پایان برسد. علاوه بر این، ما انتظار داریم که بیشتر بهبودها به بهبود مصرف کل و به طور خاص مصرف خصوصی بستگی داشته باشد. در مجموع باید شاهد رشد 4.2 درصدی اقتصاد چین در سال جاری باشیم، اما عدم اطمینان پیرامون تأثیر کووید و بخش املاک و مستغلات تضمین می‌کند که احتمالاً سالی هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز خواهد بود!»

در حالی که از منظر بلندمدت، تصمیم چین برای کنار گذاشتن سیاست کووید صفر خود اعلام می‌شود، اثرات کوتاه‌مدت آن احتمالاً تلخ خواهد بود. فقدان داده‌های (موثق و جدید) در مورد موارد جدید، بستری شدن در بیمارستان، مرگ و میر و بسیاری از سری‌های زمانی مرتبط دیگر که می‌توانند وضعیت کنونی را روشن کنند، هر تلاشی برای انجام تحلیل‌های تاثیر محکم را به شدت پیچیده می‌کند.