دلار آمریکا جایگاه خود را حفظ می کند، نشست سیاست FOMC آغاز می شود

دلار آمریکا (USD) واحد پول رسمی ایالات متحده آمریکا و واحد پول “عملی” تعداد قابل توجهی از کشورهای دیگر است که در آنها در کنار اسکناس های محلی در گردش است. این ارز پرمعامله ترین ارز در جهان است که بیش از 88 درصد از کل گردش ارز خارجی جهان یا به طور متوسط ​​6.6 تریلیون دلار در روز مبادلات را به خود اختصاص می دهد. داده ها از سال 2022
پس از جنگ جهانی دوم، دلار آمریکا از پوند انگلیس به عنوان ارز ذخیره جهان خارج شد. در بیشتر تاریخ خود، دلار آمریکا توسط طلا پشتیبانی می‌شد، تا اینکه توافقنامه برتون وودز در سال 1971 که استاندارد طلا از بین رفت.

تصمیمات فدرال رزرو چگونه بر دلار آمریکا تأثیر می گذارد؟

مهمترین عامل منفرد تأثیرگذار بر ارزش دلار آمریکا، سیاست پولی است که توسط فدرال رزرو (فدرال رزرو) شکل می گیرد. فدرال رزرو دو وظیفه دارد: دستیابی به ثبات قیمت (کنترل تورم) و ایجاد اشتغال کامل. ابزار اصلی آن برای دستیابی به این دو هدف، تعدیل نرخ بهره است.
زمانی که قیمت ها خیلی سریع افزایش می یابند و تورم بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو است، فدرال رزرو نرخ ها را افزایش می دهد که به ارزش دلار کمک می کند. زمانی که تورم به زیر 2 درصد می‌رسد یا نرخ بیکاری خیلی بالا می‌رود، فدرال رزرو ممکن است نرخ‌های بهره را کاهش دهد که بر گرین‌بک تأثیر می‌گذارد.

تسهیل کمی چیست و چگونه بر دلار آمریکا تأثیر می گذارد؟

شاخص دلار آمریکا (DXY) برای اولین بار از اواسط مارس در روز دوشنبه بالاتر از میانگین متحرک ساده 20 روزه (SMA) بسته شد. علاوه بر این، شاخص قدرت نسبی (RSI) بالاتر از 50 بهبود یافت که نشان دهنده یک تغییر صعودی در چشم انداز کوتاه مدت است.

نشست سیاست دو روزه فدرال رزرو (فدرال رزرو) روز سه شنبه در جریان است و تصمیمات سیاستی روز چهارشنبه اعلام خواهد شد. اگرچه بازارها نسبتاً مطمئن هستند که فدرال رزرو نرخ سیاست خود را 25 واحد پایه (bps) تا محدوده 5٪ -5.25٪ افزایش می دهد، زبان بیانیه سیاست در مورد توقف در انقباض می تواند به طور قابل توجهی بر ارزش دلار تأثیر بگذارد. پیش از این رویداد، اطلاعات سفارشات کارخانه مارس و فرصت های شغلی JOLTS از ایالات متحده (ایالات متحده) در روز سه شنبه توسط فعالان بازار به دقت مشاهده خواهد شد.

محرک های بازار دیجست روزانه: دلار آمریکا قبل از اعلام سیاست های فدرال رزرو انعطاف پذیر می ماند

  • داده‌های منتشر شده توسط اداره سرشماری ایالات متحده در روز سه‌شنبه نشان داد که سفارش‌های جدید برای کالاهای تولیدی، سفارش‌های کارخانه، ۴.۹ میلیارد دلار یا ۰.۹ درصد افزایش یافته و به ۵۳۹ میلیارد دلار در ماه مارس رسیده است.
  • اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) اعلام کرد که تعداد فرصت های شغلی در آخرین روز کاری ماه مارس به 9.59 میلیون نفر رسید، در حالی که در فوریه 9.97 میلیون فرصت شغلی بود. این رقم کمتر از انتظار بازار 9.77 میلیون بود.
  • وال استریت روز سه‌شنبه در محدوده منفی افتتاح شد و میانگین صنعتی داوجونز روزانه نزدیک به ۱ درصد از دست داد.
  • شاخص PMI تولید ISM از 46.3 در ماه مارس اندکی به 47.1 در آوریل بهبود یافت. این قرائت نشان داد که انقباض در فعالیت بخش تولید ادامه دارد، البته با سرعت کمتری.
  • نظرسنجی ISM همچنین نشان داد که زیرشاخص قیمت پرداخت شده، جزء تورم ورودی، از 49.2 به 53.2 صعود کرده است که با روایت جنگ طلب فدرال رزرو عمل می کند.
  • با پیش‌بینی رویداد FOMC، «پیش‌بینی می‌کنیم که ارتباطات پس از جلسه: (1) تأکید می‌کند که کاهش تورم کندتر از حد انتظار پیشرفت کرده است، و امکان تشدید بیشتر را باز می‌گذارد، و (ب) محیط اقتصادی نامطمئن‌تر را به‌ویژه با توجه به این موضوع تأیید می‌کند. به گفته تحلیلگران TD Securities، شرایط اعتباری پس از سقوط SVB.
  • CME Group FedWatch Tool نشان می دهد که بازارها با احتمال 96 درصدی 25 bps افزایش نرخ فدرال رزرو در روز چهارشنبه قیمت گذاری می کنند.
  • رگولاتورهای ایالات متحده بانک First Republic را توقیف کردند و با فروش اکثر دارایی های آن به JPMorgan Chase & Co موافقت کردند. هفته گذشته، این بانک گزارش داد که بیش از 100 میلیارد دلار خروج سپرده در سه ماهه اول وجود داشته است.
  • داده‌های منطقه یورو در روز سه‌شنبه نشان داد که شاخص هماهنگ شده اصلی قیمت‌های مصرف کننده (HICP) از 5.7 درصد در ماه مارس به 5.6 درصد در آوریل کاهش یافته است.
  • بانک مرکزی اروپا (ECB) در نظرسنجی وام بانکی خود خاطرنشان کرد که خالص 38 درصد از بانک های منطقه یورو کاهش تقاضا برای اعتبار از سوی شرکت ها در سه ماهه اول سال را گزارش کرده اند.
  • بانک مرکزی اروپا در انتشار خود توضیح داد: «سطح عمومی نرخ های بهره به عنوان محرک اصلی کاهش تقاضای وام، در محیطی که سیاست های پولی انقباضی است، گزارش شده است.»
  • بانک مرکزی اروپا تصمیمات سیاست پولی خود را روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد.

تجزیه و تحلیل تکنیکال: سوگیری صعودی کوتاه مدت شاخص دلار آمریکا دست نخورده باقی می ماند

در جهت صعودی، DXY با مقاومت موقت در 102.60 (سطح استاتیک) جلوتر از منطقه 103.00/103.20 روبرو می شود، جایی که SMA های 50 روزه و 100 روزه قرار دارند. بسته شدن روزانه بالاتر از دومی می تواند خریداران بیشتری را به همراه داشته باشد و در را برای یک رالی طولانی به سمت 104.00 (سطح روانی) باز کند.


اشتراک گذاری:

  • دلار آمریکا ماه می را با یک پایه محکم آغاز می کند و در برابر رقبای اصلی خود قدرت می گیرد.
  • شاخص دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در سه هفته گذشته بالای 102.0 صعود کرد.
  • نشست سیاست گذاری فدرال رزرو می تواند به طور قابل توجهی بر ارزش دلار آمریکا در این هفته تأثیر بگذارد.


منبع: https://www.fxstreet.com/news/us-dollar-continues-to-gather-strength-ahead-of-fed-policy-meeting-202305021059

در شرایط شدید، فدرال رزرو همچنین می تواند دلار بیشتری چاپ کند و تسهیل کمی (QE) را اعمال کند. QE فرآیندی است که توسط آن فدرال رزرو به طور قابل ملاحظه ای جریان اعتبار را در یک سیستم مالی گیر کرده افزایش می دهد.
این یک اقدام سیاستی غیراستاندارد است که زمانی استفاده می‌شود که اعتبار خشک شود زیرا بانک‌ها به یکدیگر وام نمی‌دهند (به دلیل ترس از نکول طرف مقابل). زمانی که صرفاً کاهش نرخ بهره بعید است به نتیجه لازم دست یابد، آخرین راه حل است. این سلاح انتخابی فدرال رزرو برای مبارزه با تنگنای اعتباری بود که در طول بحران بزرگ مالی در سال 2008 رخ داد. این سلاح شامل چاپ دلارهای بیشتر توسط فدرال رزرو و استفاده از آنها برای خرید اوراق قرضه دولتی ایالات متحده عمدتاً از موسسات مالی است. QE معمولاً منجر به ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا می‌شود.

انقباض کمی چیست و چگونه بر دلار آمریکا تأثیر می گذارد؟

102.00 (مقاومت سابق، سطح ایستا، SMA 20 روزه) به عنوان حمایت اول تراز می شود. اگر DXY نتواند بالاتر از آن سطح باقی بماند، 101.50 (سطح ایستا) و 101.00 (سطح روانی) می توانند به عنوان اهداف نزولی بعدی در نظر گرفته شوند.

سوالات متداول دلار آمریکا

دلار آمریکا چیست؟

انقباض کمی (QT) فرآیندی معکوس است که به موجب آن فدرال رزرو خرید اوراق قرضه از موسسات مالی را متوقف می‌کند و اصل اوراق قرضه‌ای را که در سررسید نگهداری می‌کند، مجدداً سرمایه‌گذاری نمی‌کند. معمولا برای دلار آمریکا مثبت است.

دلار آمریکا روز دوشنبه شتاب صعودی داشت و شاخص دلار آمریکا (DXY) بیش از 0.5 درصد به صورت روزانه افزایش یافت که ناشی از افزایش بیش از 4 درصدی بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری آمریکا بود. DXY در روز سه شنبه به صعود خود ادامه می دهد و در قوی ترین سطح خود از 11 آوریل در بالای 102.00 معامله می شود.