خرس EUR/USD کنترل را در پایین ترین حد شش هفته گذشته نگه می دارد، زیرا بانک مرکزی اروپا نسبت به فدرال رزرو کمتر تندرو به نظر می رسد.



اشتراک گذاری:

  • EUR/USD پیشنهادها را برای به روز رسانی پایین‌ترین سطح روزانه می‌پذیرد، روند نزولی سه روزه را نزدیک به پایین‌ترین سطح 1.5 ماهه چاپ می‌کند.
  • سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا، بولتن ماهانه در مورد افزایش بیشتر نرخ ها تردید دارند.
  • داده های قوی ایالات متحده، بازدهی به مذاکرات فدرال رزرو اجازه می دهد تا نرخ چرخش سیاست ها را افزایش دهد.
  • ترس‌های ژئوپلیتیکی، تقویم سبک پیش از جلسه FOMC در هفته آینده، خرس‌ها را روی صندلی راننده نگه می‌دارد.

یورو/دلار آمریکا پایین‌ترین سطح خود را در حول و حوش 1.0660 افزایش می‌دهد، زیرا خرس‌ها یک زنجیره باخت سه روزه را در پایین‌ترین سطح از اوایل ژانویه تشویق می‌کنند. با انجام این کار، جفت ارز اصلی افزایش گسترده دلار آمریکا را توجیه می کند.

با این حال، آخرین ضعف جفت ارز اصلی می تواند به داده های قوی تر ایالات متحده مرتبط باشد که به سیاست گذاران فدرال رزرو (فدرال رزرو) اجازه می دهد در مقابل به روز رسانی های بانک مرکزی اروپا (ECB) که حاکی از تمایل به سمت بالاترین نرخ است، جنگ طلب باقی بمانند.

روز پنجشنبه، جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس و لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند، آخرین کسانی بودند که با حمایت از داده های خوش بینانه ایالات متحده، ارزش دلار را تقویت کردند و در عین حال تعصب جنگ طلبانه خود را بیان کردند. در میان آنها، هاک بولارد فدرال رزرو گفت: “تداوم افزایش نرخ های سیاستی می تواند با پایین نگه داشتن انتظارات تورمی، روند کاهش تورم را در طول سال 2023 حفظ کند، حتی با رشد مداوم و بازارهای کار قوی.” Fed’s Mester در همین راستا اظهار داشت که فدرال رزرو باید بالای 5 درصد برود و مدتی در آنجا بماند. این سیاستگذار همچنین اضافه کرد که حاضر نیست بگوید آیا فدرال رزرو در جلسه سیاست بعدی به افزایش نرخ بیشتر نیاز دارد یا خیر، اما گفت که نمی خواهد بازارها را غافلگیر کند.

با صحبت در مورد داده ها، شاخص قیمت تولید کننده ایالات متحده (PPI) در ماه ژانویه توجه زیادی را به خود جلب کرد زیرا با 0.7٪ رقم مادرانه بیشترین جهش را از ژوئن تاکنون داشته است. همچنین بهبود در ادعای بیکاری اولیه ایالات متحده برای هفته منتهی به 10 فوریه، 194K در مقابل 200K مورد انتظار و 195K قبلی مثبت بود. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که رکود در شروع مسکن در ژانویه و نظرسنجی فدرال رزرو فیلادلفیا در ماه فوریه کمی توجه را به خود جلب کرده است.

با توجه به کاتالیزورهای فوق، آخرین گزارش FEDWATCH از رویترز نشان می دهد که بازار آتی نرخ بهره نشان می دهد که نرخ های ایالات متحده می تواند تا ژوئیه نزدیک به 5.25٪ باشد قبل از اینکه تا پایان سال به 5.0٪ کاهش یابد. همین امر حاکی از چرخش سیاست بالاتری نسبت به اوج 5.10 درصدی اعلام شده توسط فدرال رزرو در نشست دسامبر است که به نوبه خود به افزایش چند نرخ بهره بیشتر از سوی فدرال رزرو اشاره می کند.

از سوی دیگر، بولتن ماهانه بانک مرکزی اروپا گفت: «تصمیمات آتی نرخ سیاست شورای حاکم همچنان وابسته به داده ها خواهد بود و از رویکرد جلسه به جلسه پیروی می کند». در سند بانک مرکزی همچنین آمده است که داده‌های نظرسنجی حاکی از تضعیف فعالیت‌های اقتصادی جهانی در ابتدای سال و به دنبال رشد قوی در سه ماهه سوم سال 2022 است.

علاوه بر این، فابیو پانتا، عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا، گفت: “ECB نباید بدون قید و شرط به اقدامات سیاستی آینده متعهد شود.” در همین راستا، فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا، گفت: «کالیبراسیون موضع سیاست پولی باید به طور منظم مطابق با اطلاعات دریافتی در مورد تورم اساسی بررسی شود.»

در صفحه ای دیگر، تنش تازه آمریکا و چین و خودداری روسیه از عقب نشینی در هنگام حمله به اوکراین نیز بر ریسک پذیری و قیمت یورو/دلار آمریکا تأثیر می گذارد، به دلیل تقاضای امن دلار آمریکا.

در مقابل این پس‌زمینه، وال استریت منفی بسته شد و S&P 500 فیوچرز 0.25 درصد در روز تا زمان انتشار افت کرد. در ادامه، بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری آمریکا با آخرین چاپ 3.86 درصدی به بالاترین سطح در سال 2023 رسید، در حالی که همتای دو ساله آن نیز سودهای ملایمی را منتشر کرد تا به پایان روز در حدود 4.64 درصد برسد، و به بالاترین سطح از زمان رسیده است. نوامبر 2022. همین امر باعث شد تا شاخص دلار آمریکا (DXY) به بالاترین حد خود در شش هفته گذشته در حدود 104.23 برسد و سپس تا پایان روز پنجشنبه به 104.03 عقب نشینی کرد.

با نگاه به آینده، فقدان داده ها/رویدادهای اصلی باعث می شود که یورو/دلار آمریکا به سمت جنوب در بحبوحه آخرین سوگیری جنگ طلبانه برای فدرال رزرو و داده های قوی ایالات متحده حرکت کند.

تحلیل فنی

اولین بسته شدن روزانه زیر میانگین متحرک نمایی 50 روزه (EMA)، حدود 1.06860 تا زمان انتشار، از اوایل نوامبر 2022، EUR/USD را به سمت خط حمایت صعودی 10 هفته ای، حداکثر نزدیک به 1.0620 هدایت می کند.


منبع: https://www.fxstreet.com/news/eur-usd-bears-keep-the-reins-at-six-week-low-as-ecb-appears-less-hawkish-than-fed-202302162357