جنگ نادر شاه افشار در مورچه خورت از نگاه کتب تاریخی-از همه چی

چیزی که می‌دونم اینه که سیستم اداره ایران در پایان عصر صفوی دچار مشکل بود. ابریشم هند جای ابریشم ایران رو گرفته بود، در بازار جهانی ابریشم اون موقع منبع مهم درآمد بود در ایران و وقتی اون درآمد خارجی از دست رفت فشار آورد حکومت به گرفتن مالیات بیشتر از مردم و مردم به زبون خوش نمیدن با زور بگیر و زرو زیاد باعث نارضایتی میشه و نارضایتی هم شورش. یه نمونه‌اش شورش افغان‌ها و نهایتا سقوط اصفهان. اوضاع شمال ایران و خراسان کلا در کنترل محمود هوتکی نبود. دعوا اونجا بین همین طهماسب میرزا بود و یکی به نام ملک محمود سیستانی بود که خراسان و سیستان رو‌ داشت و اینا.

فتح هند انعكاسى گسترده در جهان يافت چرا كه اين كشور از نظر هلندى ها، پرتغالى ها، چينى ها و انگليسى ها مهم و ارزشمند بود و حتى روس ها نيز آرزوى نزديك شدن به آن را داشتند. نبرد كرنال در ۱۷۳۸ قدرت رزمى ايرانيان را در آسياى مركزى ۲برابر كرد و شاهد آن نيز، فتح سريع بخارا، خيوه و رود سند بود و عملاً نادر راهزنان و خان هاى متجاوز تركمن و ازبك را نيز برسر جايشان نشاند چرا كه ثروت او اكنون به اندازه اى بود كه مى توانست هر ارتش مزدورى را كه بخواهد تأسيس كند. کسروی در مقدمه‌ای که نوشته بر کتاب نادرشاه در ۱۳۲۴ یعنی ۴ سال بعد از تبعید رضاشاه، میگه که شکی نیست که نادر ستم می‌کرده ولی می‌دونیم مردم چقدر به نادر ستم کردن؟ نادری که وقتی بلند شد که روس و عثمانی و افغان تقسیم کرده بودن ایران رو و هر کسی یه جا واسه خودش علم بلند کرده بود. و بعد هم که شاه شد نرفت به شراب و کباب رفت به گسترش و تقویت کشور و دولت. مردم چه کردن؟ می گفتن نه صفوی برگرده بتونیم راحت فحش بدیم به خلفا. میگفتن خب آشوب بود اومدی برطرف کردی دیگه وقتشه بسپری کار رو به اهلش.

لحن یا سبک این مقاله بازتاب‌دهندهٔ لحن دانشنامه‌ای مورد استفاده در ویکی‌پدیا نیست.

تفنگداران ايرانى نيز با تشكيل صفوف منظم از فاصله دور نيروهاى هندى را كه در پناه فيل ها به جلو مى آمدند هدف گرفته و چون از سربازان كماندار هندى كارى ساخته نبود هزاران سرباز هندى قبل از رسيدن به سپاه ايران از پاى درآمدند. محمد شاه و اطرافيانش در دهلى گمان مى بردند نادر از سند عبور نمى كند. فتح پيشاور و عبور از سند آنقدر ناگهانى صورت گرفت كه هند نتوانست از ثروت و جمعيت خود براى جلوگيرى از نزديك شدن نادر استفاده كند.

با این وجود نادرشاه تعداد زیادی از قلعه های داغستانی ها را تصرف کرد و آنان را در آستانهٔ شکست قرار داد. سپيده‏ دم روز بيستم، ربيع‏ الثانى سال 1142 ه ق اين نقشه ماهرانه به مرحله اجرا درآمد. اشرف افغان و يارانش كه مراقب اردوگاه خويش بودند از مانورهاى سپاهيان نادر به هراس افتاده و تصميم به مدافعه جنگ نادرشاه افشار گرفتند. به فرمان نادر لشگريان به سه دسته تقسيم شدند و هر يك براى اجراى هدفهاى خود عازم ميدان جنگ گرديدند.

زندگی‌نامه نادرشاه

شوند پیروزی نادر در این نبرد، سختگیری در سامان ارتش و انضباط شدید او بود. نادر دستور داده بود كه در زمان جنگ، از افسران فرمانده پیروی كنند. نادر شاه موسس سلسله افشاریه است که تلاش‌های زیادی برای ارتقای نام ایران انجام داد و در پایان عمر ظن و بدبینی او خسارات زیادی به او و مردم وارد کرد. نادر در دوران پادشاهی‌اش حملاتی به عثمانی، هند، روسیه، بخارا و ماوراءالنهر داشت و این سرزمین‌ها را به زیر سلطه خود درآورد وتوانست بین‌النهرین را به‌طور کامل از سلطه عثمانی بیرون آورده و ضمیمه قلمرو خود کند. (جوناس) هنوی حکایت می‌کند که نادر به منظور مرعوب ساختن پیلان دشمن به جمازه بانان(شترسواران) خود کوزه‌هایی مملو از نفت و مواد سوختی دیگر داده بود که در بحبوحه جنگ آنها را آتش زنند و در میان قوای دشمن پرتاب کنند تا پیلان سراسیمه شده و پابه فرار نهند. ستون دوم ارتش ایران برای بار کشی لوازم و مایحتاج خود از دوازده هزار اسب و هزار و پانصد شتر بهره می‌برد.

زندگی اقتصادی سومریان

جنگ نادر شاه افشار در مورچه خورت از نگاه کتب تاریخی-از همه چی

او زیباترین نماد از نظام جهانی قانون ایزدی و نظم اخلاقی در هردو جهان است. این امشاسپند نه تنها را نظم در جهان برقرار می‌سازد، بلکه نگاهبان نظم دنیای مینوی و دوزخ نیز هست. در این ویکی‌پدیا پیوندهای زبانی در بالای صفحه و هم‌تراز با عنوان مقاله قرار دارند. نقل و نشر مطالب با ذکر نام پايگاه خبری جهان نيوز بلامانع است. برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم. پیرزن آشی را که پخته بود، در کاسه ریخت و برای نادر آورد.

  • نقل و نشر مطالب با ذکر نام پايگاه خبری جهان نيوز بلامانع است.
  • در این نبردها ایرانیان علیه لزگی ها و هزاران نفر از قبایل شمال قفقازی به طور متناوب در دهه ۱۷۳۰ میلادی در خلال نخستین عملیات نظامی نادرشاه در قفقاز شروع شد و تا زمان قتل وی در سال ۱۷۴۷ با درگیری ها و حملات جزئی ادامه یافت.
  • نادر که به این مسئله پى برده بود فرمان داد تا تمام غنایم را در جائى دیگر گرد آورند و آنگاه همه را طعمه حریق سازند.
  • در تاریخ مشهور است نادر فیل‌های هندی را با حمله شترها رم داد و سپاه گورکانیان را بهم ریخت.

اما سرعت عمل نادر و اغتشاش در اردوى هند مانع شد که هندى ها حتى بتوانند از صدها عراده توپ خود استفاده کنند. شکست کرنال عملاً دهلى را در برابر سپاه عظیم نادر بلا دفاع رها کرد. Karnal حدود ۱۰۰ کیلومتری دهلی، که اصلا ویکی پدیای فارسی نداره، ظرف سه ساعت می‌گن سپاهی رو که شش برابر سپاه خودش بود شکست داد. خیلی عجیبه واقعا این ویکی پدیای فارسی نداشتن اینها برای من.