اظهارات پاول، رئیس هیئت مدیره، با ارزیابی بازارها از تصمیم فدرال رزرو، دلار آمریکا ضعیف می شود

شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار روزانه برای شاخص دلار آمریکا (DXY) به زیر 50 در روز چهارشنبه عقب نشینی کرد. علاوه بر این، DXY اکنون زیر میانگین متحرک ساده 20 روزه (SMA)، که در حال حاضر در 101.80 قرار دارد، باقی می‌ماند که نشان دهنده تغییر نزولی در چشم انداز فنی کوتاه مدت است.

بر اساس گزارش CME Group FedWatch Tool، احتمال اینکه بانک مرکزی ایالات متحده یک بار دیگر نرخ سیاست خود را در ماه ژوئن افزایش دهد، کمتر از 10 درصد است، در مقایسه با نزدیک به 40 درصد فقط یک هفته پیش.

محرک‌های بازار دیجست: دلار آمریکا در تلاش است تا در برابر رقبای خود انعطاف‌پذیر بماند

  • داده های منتشر شده توسط Automatic Data Processing (ADP) در روز چهارشنبه نشان داد که اشتغال بخش خصوصی در ایالات متحده در ماه آوریل 296,000 نفر افزایش یافته است که از انتظار بازار برای افزایش 148,000 با حاشیه فراتر رفته است.
  • با اظهار نظر در مورد یافته‌های این نظرسنجی، «کارفرمایان به شدت استخدام می‌کنند در حالی که افزایش دستمزد را تحت کنترل دارند، زیرا کارگران از حاشیه خارج می‌شوند. نلا ریچاردسون، اقتصاددان ارشد ADP گفت: داده‌های ما همچنین نشان می‌دهد افراد کمتری شغل خود را تغییر می‌دهند.
  • شاخص PMI خدمات ISM نسبت به 51.2 در ماه مارس به 51.9 در ماه آوریل بهبود یافت. این قرائت نشان داد که فعالیت تجاری در بخش خدمات با سرعت ملایمی به گسترش خود ادامه داد. شاخص قیمت های پرداخت شده، جزء تورم ورودی، از 59.5 به 59.6 رسید و شاخص اشتغال از 51.3 به 50.8 کاهش یافت.
  • داده های منتشر شده توسط اداره سرشماری ایالات متحده در روز سه شنبه نشان داد که سفارشات جدید برای کالاهای تولیدی، سفارشات کارخانه، 4.9 میلیارد دلار یا 0.9 درصد افزایش یافته و به 539 میلیارد دلار در ماه مارس رسیده است.
  • اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) اعلام کرد که تعداد فرصت های شغلی در آخرین روز کاری ماه مارس به 9.59 میلیون نفر رسید، در حالی که در فوریه 9.97 میلیون فرصت شغلی بود. این رقم کمتر از انتظار بازار 9.77 میلیون بود.
  • شاخص PMI تولید ISM از 46.3 در ماه مارس اندکی به 47.1 در آوریل بهبود یافت. این قرائت نشان داد که انقباض در فعالیت بخش تولید ادامه دارد، البته با سرعت کمتری.
  • نظرسنجی ISM همچنین نشان داد که زیرشاخص قیمت پرداخت شده، جزء تورم ورودی، از 49.2 به 53.2 صعود کرده است که با روایت جنگ طلب فدرال رزرو عمل می کند.
  • رگولاتورهای ایالات متحده بانک First Republic را توقیف کردند و با فروش اکثر دارایی های آن به JPMorgan Chase & Co موافقت کردند. هفته گذشته، این بانک گزارش داد که بیش از 100 میلیارد دلار خروج سپرده در سه ماهه اول وجود داشته است.
  • در نیمه اول معاملات روز سه‌شنبه، سهام PacWest Bancorp بیش از 30 درصد کاهش یافت در حالی که سهام بانک وسترن آلینس بیش از 20 درصد از دست داد. میانگین صنعتی داوجونز که از نظر مالی سنگین بود، بیش از 1 درصد در روز کاهش یافت.
  • بانک مرکزی اروپا (ECB) در نظرسنجی وام بانکی خود خاطرنشان کرد که خالص 38 درصد از بانک های منطقه یورو کاهش تقاضا برای اعتبار از سوی شرکت ها در سه ماهه اول سال را گزارش کرده اند. بانک مرکزی اروپا تصمیمات سیاست پولی خود را روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد.

تحلیل فنی: شاخص دلار آمریکا از نظر فنی نزولی است


اشتراک گذاری:

  • دلار آمریکا روز چهارشنبه تحت فشار فروش مجدد قرار گرفت.
  • لحن فدرال رزرو Dovish بر بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده تأثیر می گذارد و شاخص دلار آمریکا را مجبور می کند تا پایین بیاید.
  • پاول رئیس FOMC از تعهد به توقف در چرخه انقباض خودداری کرد.

از جنبه نزولی، DXY می تواند با حمایت اول در 101.00 (سطح ایستا، سطح روانی) روبرو شود قبل از اینکه خرس ها بتوانند سطح روانی کلیدی 100.00 را هدف قرار دهند.

فدرال رزرو ایالات متحده (فدرال رزرو) دو وظیفه دارد: حداکثر اشتغال و ثبات قیمت. فدرال رزرو از نرخ بهره به عنوان ابزار اصلی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند اما باید تعادل مناسب را پیدا کند. اگر فدرال رزرو نگران تورم باشد، سیاست خود را با افزایش نرخ بهره برای افزایش هزینه استقراض و تشویق پس‌انداز سخت‌تر می‌کند. در این سناریو، دلار آمریکا (USD) احتمالاً به دلیل کاهش عرضه پول ارزش پیدا می کند. از سوی دیگر، اگر فدرال رزرو نگران افزایش نرخ بیکاری به دلیل کندی فعالیت اقتصادی باشد، می تواند تصمیم بگیرد که سیاست خود را از طریق کاهش نرخ بهره کاهش دهد. نرخ بهره پایین تر احتمالاً منجر به رشد سرمایه گذاری می شود و به شرکت ها اجازه می دهد افراد بیشتری را استخدام کنند. در این صورت انتظار می رود دلار ارزش خود را از دست بدهد.

اگرچه فدرال رزرو همانطور که انتظار می رفت نرخ سیاست خود را 25 واحد پایه (bps) به محدوده 5-5.25٪ در ماه مه افزایش داد، اما از این سخن گفت که “پیش بینی می کند که برخی سیاست های تثبیت کننده اضافی ممکن است برای دستیابی به موضع مناسب باشد. سیاست پولی که به اندازه کافی محدود کننده است تا تورم را در طول زمان به 2 درصد برگرداند.” با واکنش فوری به این لحن نامطلوب، فروش دلار آمریکا در اواخر جلسه آمریکا افزایش یافت.

دلار آمریکا (USD) در ساعات معاملاتی روز سه‌شنبه در آمریکا برای یافتن تقاضا تلاش کرد و شاخص دلار آمریکا (DXY) یک زنجیره برد سه روزه را شکست. دلار در اواسط هفته تحت فشار شدید فروش باقی می‌ماند و DXY در اعماق قلمرو منفی معامله می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران به سمت کاهش چشم‌انداز سیاست فدرال رزرو (فدرال رزرو) تمایل دارند.

در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست، جروم پاول، رئیس FOMC، از تایید توقف افزایش نرخ در ماه ژوئن هنگامی که در مورد آن سوال شد، خودداری کرد. علاوه بر این، پاول خاطرنشان کرد که کاهش نرخ‌ها در سال جاری مناسب نیست، با توجه به این دیدگاه که آنها زمان می‌برند تا کاهش تورم طول بکشد. این نظرات به دلار آمریکا کمک کرد تا برخی از ضررهای اولیه خود را پاک کند، اما DXY همچنان در مسیر ثبت ضرر برای دومین روز متوالی است.

101.80 (SMA 20 روزه) به عنوان مقاومت موقت تراز می شود. با بسته شدن روزانه بالاتر از آن سطح، DXY می تواند بازگشت خود را به سمت 102.50 (سطح استاتیک) و 103.00 (SMA 50 روزه، SMA 100 روزه) افزایش دهد.

سیاست فدرال رزرو چگونه بر دلار آمریکا تأثیر می گذارد؟

فدرال رزرو همچنین از انقباض کمی (QT) یا تسهیل کمی (QE) برای تنظیم اندازه ترازنامه خود و هدایت اقتصاد در جهت دلخواه استفاده می کند. QE به خرید دارایی های فدرال رزرو، مانند اوراق قرضه دولتی، در بازار آزاد برای تحریک رشد اشاره دارد و QT دقیقاً برعکس است. QE به طور گسترده ای به عنوان یک اقدام سیاست بانک مرکزی منفی USD در نظر گرفته می شود و بالعکس.


منبع: https://www.fxstreet.com/news/us-dollar-under-pressure-as-dovish-fed-bets-return-on-banking-woes-202305031023