در حالی که گزارش جدید حاکی از آن است که سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی برای اولین بار در سال 2023 از نفت پیشی می گیرد، کاهش قیمت نفت را افزایش می دهد.

برای شعله‌ور کردن مجدد روند نزولی، یک شکست به پایین‌تر از پایین‌ترین سطح سال تا امروز (YTD) یعنی 64.31 دلار، با هدف بعدی در حدود 62.00 دلار، جایی که کف‌های پایین‌تر از سال 2021 وارد عمل خواهد شد، و به دنبال آن حمایت 57.50 دلار خواهد بود.

سوالات متداول نفت WTI

روغن WTI چیست؟

اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) گروهی متشکل از 13 کشور تولیدکننده نفت است که مجموعاً در نشست‌های دوبار در سال، سهمیه‌های تولید را برای کشورهای عضو تعیین می‌کنند. تصمیمات آنها اغلب بر قیمت نفت WTI تأثیر می گذارد. زمانی که اوپک تصمیم به کاهش سهمیه ها می گیرد، می تواند عرضه را محدود کند و قیمت نفت را بالا ببرد. وقتی اوپک تولید را افزایش می دهد، نتیجه معکوس دارد. اوپک پلاس به گروه گسترده ای اطلاق می شود که شامل ده عضو اضافی غیراوپک می شود که قابل توجه ترین آنها روسیه است.

با توجه به اینکه روند نزولی غالب است، همچنان این احتمال وجود دارد که قیمت نفت WTI با شکست قاطع در زیر مرز پایین مثلث، به همین ترتیب، و هدف 67.27 دلار کاهش یابد. این دقیقاً بالای جایی است که SMA 200 هفته ای قرار دارد و احتمالاً پشتیبانی ارائه می دهد. معامله گران حتی ممکن است بخواهند برای تأیید بیشتر منتظر یک شکست به زیر کف های موج B در 69.40 دلار باشند.

نفت WTI از منظر فنی در یک روند نزولی بلندمدت قرار دارد و به پایین‌ترین حد متوالی رسیده است. با توجه به ضرب المثل قدیمی که ترند دوست شماست، این به نفع پوزیشن های کوتاه نسبت به موقعیت های بلند است. نفت WTI زیر تمام میانگین‌های متحرک ساده روزانه (SMA) و همه SMAهای هفتگی به جز ۲۰۰ هفته که ۶۶.۸۹ دلار است، معامله می‌شود.


WTI US Oil: نمودار هفتگی

نفت WTI نوعی نفت خام است که در بازارهای بین المللی به فروش می رسد. WTI مخفف West Texas Intermediate، یکی از سه نوع اصلی از جمله نفت برنت و دبی است. WTI همچنین به عنوان “سبک” و “شیرین” به دلیل گرانش نسبتا کم و محتوای گوگرد آن به ترتیب شناخته می شود. این روغن با کیفیت بالا در نظر گرفته می شود که به راحتی تصفیه می شود. منبع آن در ایالات متحده است و از طریق مرکز کوشینگ، که “چهارراه خط لوله جهان” در نظر گرفته می شود، توزیع می شود. این یک معیار برای بازار نفت است و قیمت WTI اغلب در رسانه ها نقل می شود.

چه عواملی باعث افزایش قیمت نفت WTI می شود؟

به دلیل تداوم ناآرامی ها پیرامون سقف بدهی و معامله گرانی که سود حاصل از افزایش اخیر را رزرو می کنند، قیمت نفت در روز پنج شنبه افزایش یافت و به سمت جنوب حرکت کرد. قیمت نفت خام عمدتاً بر اساس دلار آمریکا است که در حال قوی‌تر شدن است و بر قیمت نفت فشار وارد می‌کند. شاخص دلار (DXY) از سطح روانی 104.00 شکسته است و به دنبال انتشار داده های مثبت در حال افزایش است.


منبع: https://www.fxstreet.com/news/oil-price-rolls-over-on-debt-ceiling-fears-strengthening-us-dollar-202305251229

سه میله سبز در یک ردیف که نشان دهنده رالی این هفته (موج E) و شکست آزمایشی که با رالی چهارشنبه همراه بود، یک نشانه صعودی قوی هستند. با وجود حرکت نزولی در روز پنجشنبه، قیمت همچنان می تواند بهبود یابد و در نهایت به روند صعودی خود ادامه دهد.

با فرض اینکه قیمت نفت به هدف خود برسد، شکست صعودی به معنای حرکت قیمت به بالای 76.85 دلار پایین تر از 28 آوریل است و در نتیجه روند نزولی غالب را زیر سوال می برد.

علاوه بر این، همگرایی خفیف صعودی بین قیمت و شاخص قدرت نسبی (RSI) در پایین‌ترین حد مارس و می 2023 – با کاهش قیمت در ماه مه که با پایین‌تر بودن RSI مطابقت ندارد – نشانه‌ای از فشار نزولی است. تسهیل


اشتراک گذاری:

  • قیمت نفت کاهش می یابد زیرا معامله گران سود می برند و بن بست سقف بدهی بدون چشم انداز معامله ادامه دارد.
  • پس از اینکه داده های اقتصاد کلان ایالات متحده دیدگاه خوش بینانه از اقتصاد را تقویت کرد، دلار آمریکا به افزایش خود ادامه می دهد.
  • با این حال، نفت توسط داده های موجودی EIA پشتیبانی می شود که نشان دهنده کاهش شدید در هفته قبل است که منعکس کننده افزایش تقاضا است.
  • اظهارات وزیر نفت عربستان مبنی بر هشدار به فروشندگان کوتاه مدت و شروع فصل رانندگی در ایالات متحده، عواملی صعودی هستند.

این احتمال وجود دارد که مثلث در هر دو جهت بشکند، اما به دلیل اینکه حاشیه بالایی صاف است (قائم الزاویه است) به سمت بالاتر شکسته می شود. یک شکست بالاتر می تواند شاهد افزایش قیمت در یک رالی نوسان تا یک هدف بالقوه در 79.70 دلار باشد، که با استفاده از روش فنی معمول محاسبه می شود، که عبارت است از گرفتن 61.8٪ از ارتفاع مثلث و برون یابی آن از نقطه شکست بالاتر. قیمت نفت در موارد صعودی حتی می‌تواند تا 100 درصد برون‌یابی پیش برود، با این حال، سطح 61.8 درصد تقریباً با SMA 200 روزه و خط روند اصلی برای بازار نزولی مطابقت دارد و اهمیت آن را به‌عنوان یک سطح مقاومت کلیدی افزایش می‌دهد.

WTI US Oil: نمودار روزانه

در زمان نگارش این مقاله، نفت WTI با 72 دلار پایین تر و نفت خام برنت با 76 دلار پایین تر معامله می شود. یک مثلث قائم الزاویه صعودی در نمودار 4 ساعته تکمیل شده است که روند کلی خرسی را به چالش می کشد.

اخبار نفت و محرکان بازار

  • فقدان کشش در مذاکرات مربوط به سقف بدهی ایالات متحده، بر قیمت نفت تأثیر می گذارد، زیرا شبح ناکامی ایالات متحده و آغاز یک رکود جهانی را افزایش می دهد.
  • دلار آمریکا از ترکیبی از جریان‌های ایمنی و انتظارات بیشتر فدرال رزرو (فدرال رزرو) به افزایش نرخ بهره می‌برد.
  • داده های کلان ایالات متحده همچنان از گرینبک حمایت می کند. تولید ناخالص داخلی سالانه (Q1) تا 1.3٪ از برآورد اولیه 1.1٪ تجدید نظر شد. شاخص قیمت تولید ناخالص داخلی نیز از 4.0 درصد به 4.2 درصد بازنگری شد. مخارج اصلی مصرف شخصی (QoQ) (Q1) از 4.9٪ به 5.0٪ بازنگری شد.
  • پس از اینکه ادعاهای اولیه بیکاری (19 مه) کمتر از پیش بینی 245 هزار نفر بود، به 229 هزار دلار رسید.
  • داده‌های موجودی سازمان اطلاعات انرژی (EIA) که در روز چهارشنبه منتشر شد، کاهش بسیار بیشتر از حد انتظار 12.5 میلیون بشکه را نشان داد که نشان‌دهنده تقاضای قوی است. انتظارات تحلیلگران افزایش 775000 واحدی بود.
  • اظهارات شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان سعودی، از نفت حمایت شد که به دلالان نفت هشدار داد که «مراقب باشند» و ممکن است مانند «در ماه آوریل» متضرر شوند.
  • اظهارات او به عنوان هشداری برای فروشندگان کوتاه مدت در مورد احتمال افزایش قیمت نفت تلقی شده است.
  • عبدالعزیز در نشست اکتبر 2022 از اوپک و تصمیم آن برای کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز دفاع کرد. با توجه به اینکه قیمت نفت در سطحی مشابه با اکتبر قرار دارد، ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که کارتل کاهش عرضه دیگری را اعلام کند. در ماه ژوئن
  • آخر هفته روز یادبود ایالات متحده از 27 مه آغاز می شود و نشان دهنده آغاز فصل رانندگی تابستانی ایالات متحده است که باعث افزایش فصلی تقاضا و حمایت از قیمت نفت می شود.
  • با توجه به الف گزارش از آژانس اطلاعات انرژی (EIA) که روز پنجشنبه منتشر شد، سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی (380 میلیارد دلار) قرار است برای اولین بار در سال 2023 از نفت (370 میلیارد دلار) پیشی بگیرد، زیرا کشورها تلاش می کنند تا به اهداف تغییر آب و هوا تا سال 2050 برسند. .

تحلیل فنی نفت خام: مثلث در روند نزولی

گزارش‌های هفتگی موجودی نفت منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا (API) و آژانس اطلاعات انرژی (EIA) بر قیمت نفت WTI تأثیر می‌گذارد. تغییرات در موجودی ها منعکس کننده نوسان عرضه و تقاضا است. اگر داده‌ها کاهش ذخایر را نشان دهد، می‌تواند نشان دهنده افزایش تقاضا و افزایش قیمت نفت باشد. موجودی های بالاتر می تواند منعکس کننده افزایش عرضه و کاهش قیمت ها باشد. گزارش API هر سه شنبه و EIA روز بعد منتشر می شود. نتایج آنها معمولاً مشابه است و در 75 درصد مواقع در 1٪ از یکدیگر قرار می گیرند. داده های EIA قابل اعتمادتر در نظر گرفته می شوند، زیرا این یک سازمان دولتی است.

اوپک چگونه بر قیمت نفت WTI تاثیر می گذارد؟

علاوه بر مثلث، الگوی شمعدانی چکشی بلند ژاپنی که در 4 می (و سال تا به امروز) شکل گرفت، نشانه ای است که می تواند یک پایین استراتژیک کلیدی باشد.

مانند همه دارایی ها، عرضه و تقاضا محرک های کلیدی قیمت نفت WTI هستند. به این ترتیب، رشد جهانی می تواند محرک افزایش تقاضا و بالعکس برای رشد ضعیف جهانی باشد. بی‌ثباتی سیاسی، جنگ‌ها و تحریم‌ها می‌توانند عرضه را مختل کنند و بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند. تصمیمات اوپک، گروهی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت، یکی دیگر از عوامل کلیدی قیمت است. ارزش دلار آمریکا بر قیمت نفت خام WTI تأثیر می‌گذارد، زیرا نفت عمدتاً با دلار آمریکا معامله می‌شود، بنابراین دلار ضعیف‌تر می‌تواند نفت را مقرون به صرفه‌تر کند و بالعکس.

چگونه داده های موجودی بر قیمت نفت WTI تاثیر می گذارد

همانطور که توسط خطوط نقطه چین نشان داده شده است، از زمانی که قیمت از پایین ترین سطح YTD در ماه می 4 بهبود یافت، یک مثلث قائم الزاویه تشکیل شده است. بازگشت اولیه به پایین‌ترین سطح ماه می 4 می‌تواند موج A باشد و موج B بین 8 تا 15 می نزول کند. موج C در هفته بعد افزایش یافت، قبل از اینکه در موج D به عقب برگردد. بهبود این هفته احتمالاً موج E است. از آنجایی که بیشتر مثلث ها فقط از پنج موج تشکیل شده اند، اکنون احتمالاً کامل شده است. هر لحظه ممکن است رخ دهد.