بانک کانادا نرخ بهره را تا 5 درصد افزایش می دهد، مکلم در مورد چشم انداز سیاست ها اظهار نظر می کند

بانک مرکزی کانادا (BoC) روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از جلسه سیاست گذاری در ماه جولای، نرخ بهره را 25 واحد پایه (bps) به 5 درصد افزایش داده است. این تصمیم مطابق با انتظارات بازار بود.

این بخش در زیر اعلامیه های سیاست بانک کانادا و واکنش فوری بازار را پوشش می دهد.

بازار کار حتی اگر نشانه‌هایی از کاهش وجود داشته باشد، همچنان محدود است.»

انتظار می‌رود بانک کانادا (BoC) در نشست سیاست پولی جولای خود که در ماه جولای برگزار می‌شود، افزایش نرخ بهره را ۲۵ واحد پایه (bps) دیگر اعلام کند و پس از فشار دادن دکمه مکث در ماه مارس، افزایش نرخ‌ها را به جدول بازگرداند.


اشتراک گذاری:

“BoC تخمین می زند که نرخ بهره خنثی اسمی در محدوده 2٪ تا 3٪ قرار دارد، بدون تغییر نسبت به ارزیابی آوریل.”

بازار مسکن تا حدودی افزایش یافته است؛ ساخت‌وسازهای جدید و فهرست‌های املاک و مستغلات تقاضای کمتری دارند و بر قیمت‌ها فشار می‌آورند.»

“BoC به سیاست سخت گیری کمی خود ادامه می دهد.”

تقویت اقتصاد کانادا به همراه بازار کار قوی، افزایش نرخ در ماه جولای را توجیه می کند، حتی اگر شاخص قیمت مصرف کننده سالانه (CPI) این کشور با کمترین سرعت در دو سال گذشته با 3.4 درصد در ماه می افزایش یابد. بر اساس آمار کانادا، تولید ناخالص داخلی کانادا (GDP) در طول ماه 0.4 درصد افزایش یافته است. در همین حال، داده های اشتغال شهرستان که توسط آژانس منتشر شده نشان می دهد که کانادا با وجود افزایش نرخ بیکاری به 5.4 درصد در ماه گزارش شده، 60000 شغل ایجاد کرده است.

تحلیلگران TD Securities (TDS) چشم انداز تندروانه تری را در مورد تصمیم سیاست BoC ارائه کردند و اظهار داشتند: «ما به دنبال افزایش ۲۵ واحدی در ثانیه به 5.00 درصد در ماه جولای هستیم. تجدیدنظرهای صعودی پیش‌بینی‌ها در MPR جولای، کاتالیزور اصلی این افزایش را فراهم می‌کند، اما ما انتظار داریم که بیانیه متعادل‌تری نسبت به ژوئن پس از فرسایش بیشتر احساسات ارائه شود.

در شرایط شدید، بانک کانادا می تواند یک ابزار سیاستی به نام تسهیل کمی را اعمال کند. QE فرآیندی است که بوسیله آن BoC دلار کانادا را به منظور خرید دارایی – معمولاً اوراق قرضه دولتی یا شرکتی – از موسسات مالی چاپ می کند. QE معمولا منجر به CAD ضعیف تر می شود. زمانی که صرفاً کاهش نرخ بهره برای دستیابی به هدف ثبات قیمت ها بعید است، QE آخرین راه حل است. بانک کانادا از این معیار در طول بحران بزرگ مالی 2009-2011 استفاده کرد، زمانی که اعتبارات پس از از دست دادن اعتماد بانک ها به توانایی یکدیگر برای بازپرداخت بدهی ها مسدود شد.

رشد مصرف در سه ماهه اول به طرز شگفت انگیزی قوی بوده و به میزان 5.8 درصد بوده است.

برای کاهش رشد تقاضا در اقتصاد و کاهش فشار قیمت ها، به نرخ های بهره بالاتر نیاز است.

مهم ترین نقل قول ها در کنفرانس مطبوعاتی BoC

بانک مرکزی آمریکا انتظار دارد رشد اقتصادی در نیمه دوم 2023 و نیمه اول 2024 به طور متوسط ​​حدود 1 درصد کاهش یابد.

“شورای حکومتی امکان بدون تغییر نگه داشتن نرخ ها را مورد بحث قرار داد، اما هزینه تاخیر در اقدام بیشتر از سود انتظار بود.”

این بخش زیر در ساعت 08:00 به وقت گرینویچ به عنوان پیش نمایشی از اعلامیه های سیاست بانک کانادا منتشر شد.

  • بانک مرکزی کانادا قرار است در روز چهارشنبه نرخ بهره را با 25 واحد در ثانیه افزایش به 5.0 درصد افزایش دهد.
  • BoC پیش بینی های اقتصادی به روز شده خود را منتشر خواهد کرد، فشار دهنده فرماندار مکلم به دنبال آن.
  • چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی و سخنرانی مکلم برای افزایش نوسانات در اطراف دلار کانادا.

بانک کانادا (BoC)، مستقر در اتاوا، موسسه ای است که نرخ های بهره را تعیین می کند و سیاست های پولی را برای کانادا مدیریت می کند. این کار را در هشت جلسه برنامه ریزی شده در سال و جلسات اضطراری موقت که در صورت لزوم برگزار می شود، انجام می دهد. دستور اولیه BoC حفظ ثبات قیمت است که به معنای حفظ تورم بین 1 تا 3 درصد است. ابزار اصلی آن برای دستیابی به این هدف، افزایش یا کاهش نرخ بهره است. نرخ های بهره نسبتاً بالا معمولاً منجر به تقویت دلار کانادا (CAD) و بالعکس می شود. از دیگر ابزارهای مورد استفاده می توان به آسان سازی و سفت کردن کمی اشاره کرد.

“تجارت خرده فروشی اخیر و داده های دیگر حاکی از افزایش تقاضای مازاد در اقتصاد است.”

تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول سالانه 3.1 درصد (در مقابل 2.3 درصد در آوریل)، سه ماهه دوم 1.5 درصد (در مقابل 1.0 درصد)، سه ماهه سوم 1.5 درصد است.

در حال آماده‌سازی برای رویارویی BoC، USD/CAD حالت اصلاحی خود را از بالاترین نرخ ماهانه 1.3389 حفظ می‌کند، زیرا دلار کانادا همچنان با بهبود فعالیت‌های اقتصادی داخلی و شرایط سخت‌تر بازار کار حمایت می‌شود.

تصمیم بانک کانادا برای نرخ بهره: آنچه در بازارها در چهارشنبه، 12 جولای باید بدانید

  • USD/CAD در بحبوحه تضعیف مداوم دلار آمریکا (USD) و افزایش شدید قیمت‌های WTI، در پایین‌ترین حد دو هفته اخیر نزدیک به 1.3200 قرار دارد.
  • سخنان اخیر مقامات فدرال رزرو نشان داد که فدرال رزرو ممکن است به پایان چرخه انقباض خود نزدیک شود.
  • بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده تحت فشار زیر 4.0 درصد باقی می ماند.
  • داده های ایالات متحده در روز چهارشنبه نشان داد که تورم، همانطور که با تغییر در شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) اندازه گیری می شود، از 4 درصد در ماه می به 3 درصد بر اساس سالانه در ژوئن کاهش یافته است. این قرائت اندکی کمتر از انتظار بازار 3.1 درصد بود.
  • اعلامیه های سیاست بانک مرکزی آمریکا و فشار دهنده مکلم کلیدی برای جهت گیری کوتاه مدت در جفت USD/CAD پس از نوسانات بازار مبتنی بر داده های CPI ایالات متحده خواهند بود.

بانک مرکزی کانادا در بیانیه سیاست خود خاطرنشان کرد که اقتصاد کانادا قوی‌تر از حد انتظار بوده و تقاضای رشد بیشتری دارد. شورای حکام همچنان نگران است که پیشرفت به سمت هدف تورم 2 درصد ممکن است متوقف شود و بازگشت ثبات قیمت ها به خطر بیفتد.

با افزایش نرخ سیاستی در ژوئن و جولای، چشم انداز ما نشان می دهد که تورم به تدریج به هدف 2 درصد باز می گردد.

BoC این زبان را از بیانیه سیاست ژوئن حذف کرد و گفت: «سیاست پولی به اندازه کافی محدودکننده نبود».

واکنش بازار

Dhwani Mehta، تحلیلگر اصلی نشست آسیایی در FXStreet، چشم‌انداز فنی مختصری را برای USD/CAD ارائه می‌کند: «این جفت ارز خطوط حمایت روزانه حیاتی را زیر پا گذاشته است تا به پایین‌ترین سطح در دو هفته قبل از تصمیم‌گیری نرخ‌های BoC برسد. شاخص قدرت نسبی (RSI) به سمت جنوب زیر خط وسط قرار دارد و ضعف USD/CAD را توجیه می کند.

با این حال، اگر BoC نرخ بهره را 25 واحد در ثانیه دیگر در ماه جولای افزایش دهد و در مورد مسیر سیاست آینده مشخص نباشد، دلار کانادا ممکن است تحت فشار فروش قرار گیرد و جفت USD/CAD را به سمت 1.3400 بازگرداند. در صورتی که بانک مرکزی غافلگیر شود و نرخ ها را روی 4.75 درصد نگه دارد، این بزرگ می تواند شاهد افزایش پایدار باشد. از سوی دیگر، فروشندگان USD/CAD می‌توانند ماهیچه‌های خود را منعطف کرده و 1.3100 را هدف قرار دهند، اگر BoC به تمدید چرخه انقباض خود اشاره کند تا زمانی که تورم را به هدف 2.0 درصد کاهش دهد.

ما در حال ارزیابی خواهیم بود که آیا تکامل مازاد تقاضا، انتظارات تورمی، رشد دستمزد و رفتار قیمت‌گذاری شرکت‌ها با دستیابی به تورم ۲ درصدی مطابقت دارد یا خیر.

پیش‌بینی می‌شود که تورم CPI برای سال آینده حدود 3 درصد باشد و در اواسط سال 2025 به تدریج به 2 درصد کاهش یابد.

حرکت نزولی در تورم بیشتر ناشی از کاهش قیمت‌های انرژی است و کمتر از کاهش تورم زمینه‌ای.

تیف مکلم، رئیس بانک کانادا، در مورد چشم انداز سیاست پس از تصمیم بانک کانادا (BoC) مبنی بر افزایش ۲۵ واحد پایه نرخ بهره به ۵ درصد در ماه جولای، اظهار نظر می کند.

اجماع روشنی در میان شورای حاکم وجود داشت و انتظار برای افزایش نرخ سود چندانی نداشت.


بانک مرکزی کانادا احتمالاً نرخ بهره را از 4.75 درصدی که در ژوئن مشاهده شده بود، به 5.0 درصد در ژوئیه افزایش خواهد داد، زمانی که بانک مرکزی یک افزایش غیرمنتظره 25 واحدی در ثانیه ارائه کرد. بازارها با احتمال 68 درصد افزایش یک چهارم درصدی توسط بانک مرکزی در این هفته قیمت گذاری می کنند.

“BoC آماده است تا نرخ ها را بیشتر افزایش دهد.”

“ما نگران هستیم، اگر مراقب نباشیم، پیشرفت به سمت ثبات قیمت ممکن است متوقف شود.”

“پیش بینی می شود که نیروی کار به دلیل مهاجرت شدید و هجوم ساکنان موقت که بیش از اثرات پیری جمعیت را خنثی می کند، به شدت افزایش یابد.”


آنها افزودند: “ما همچنین به دنبال این هستیم که بانک دستورالعمل خود را بدون پایان بگذارد، اگرچه معتقدیم 5.00٪ نرخ پایانه را برای BoC نشان می دهد.”

تصمیم سیاست پولی BoC چه زمانی است و چگونه می تواند USD/CAD را تحت تاثیر قرار دهد؟

Dhwani همچنین سطوح فنی مهمی را برای معامله عمده نشان می‌دهد: «اگر دلار کانادا در اعلامیه‌های سیاست بانک مرکزی آمریکا رشد صعودی داشته باشد، فروشندگان احتمالاً سطح روانی 1.3150 را به چالش می‌کشند. حمایت کلیدی بعدی در پایین ترین سطح 26 ژوئن 1.3117 مشاهده می شود. از طرف دیگر، مقاومت فوری در انتظار میانگین متحرک روزانه نزولی 21 (DMA) است که روی 1.3234 ثابت شده است. پذیرش بالاتر از دومی برای شروع یک بهبود معنادار به سمت رقم دور 1.3400 بسیار مهم است.

سوالات متداول بانک کانادا

بانک کانادا تصمیم سیاست خود را در ساعت 14:00 به وقت گرینویچ اعلام خواهد کرد. این سیاست ها با پیش بینی های اقتصادی سه ماهه بانک مرکزی و ارزیابی ریسک ها همراه خواهد بود. تیف ماکلم، فرماندار BoC در ساعت 15:00 به وقت گرینویچ کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد.

با توجه به اینکه نرخ های تورم اصلی سه ماهه از سپتامبر در حدود 3.5 تا 4 درصد بوده است، به نظر می رسد فشارهای قیمتی بیشتر از حد انتظار است.

انتظار می رود رشد بالقوه تولید در کانادا از 1.4 درصد در سال 2022 به حدود 2 درصد در سال در افق پیش بینی افزایش یابد.

سفت کردن کمی (QT) معکوس QE است. پس از QE زمانی که بهبود اقتصادی در جریان است و تورم شروع به افزایش می کند، انجام می شود. در حالی که در QE بانک کانادا اوراق قرضه دولتی و شرکتی را از موسسات مالی خریداری می کند تا نقدینگی آنها را تامین کند، در QT بانک مرکزی خرید دارایی های بیشتر را متوقف می کند و سرمایه گذاری مجدد اصل سررسید روی اوراق قرضه ای را که از قبل در اختیار دارد متوقف می کند. معمولاً برای دلار کانادا مثبت (یا صعودی) است.


منبع: https://www.fxstreet.com/news/boc-interest-rate-decision-25-bps-hike-expected-economic-projections-and-macklem-speech-eyed-202307120800

اگر اکنون به اندازه کافی انجام ندهیم، احتمالاً بعداً باید کارهای بیشتری انجام دهیم.”

جفت USD/CAD با واکنش اولیه به اعلامیه‌های سیاست بانک مرکزی آمریکا، افت خود را افزایش داد و آخرین بار مشاهده شد که در محدوده منفی در حدود 1.3150 معامله می‌شود.

نکات کلیدی از بیانیه سیاست

BoC تخمین می زند که شکاف تولید در سه ماهه دوم بین 0 تا 1 درصد است که کمی کمتر از برآورد شده برای سه ماهه اول است.

متوسط ​​تورم در سال 2023 به 3.7 درصد (در مقابل 3.5 درصد در آوریل)، 2.5 درصد در سال 2024 (در مقابل 2.3 درصد)، 2.1 درصد در سال 2025 خواهد رسید.